Van zijn boek Riding the Waves of Culture (1994) werden inmiddels meer dan 200.000 exemplaren verkocht en het werd vertaald in meer dan 10 talen.
Meer over de auteursOver de grenzen van cultuur en management
Paperback Nederlands 2010 15e druk 9789047058342Samenvatting
Dit boek was in 1993 het eerste dat managers leerde intercultureel te managen, inmiddels pure noodzaak in de huidige globale economie. Sindsdien is het een everseller die al tienduizenden lezers heeft geholpen duidelijkheid te scheppen in culturele verschillen - tussen maar ook binnen bedrijven.
De auteurs leren ons dat er zeven aandachtspunten zijn die invloed hebben op hoe wij zakendoen en elkaar leiding geven. Het zijn onder meer status, tijd, individualisme en formalisme: hoe wij daar persoonlijk mee omgaan bepaalt onze omgang met anderen.
Het doel dat in dit boek wordt nagestreefd is de 'transnationale organisatie', waarin van elke cultuur de pluspunten overgenomen worden. Wie hierop inspeelt en de pluspunten kan samenbrengen, heeft ongekende mogelijkheden in de (internationale) markt.
'Over de grenzen van cultuur en management' is gebaseerd op jarenlang onderzoek en bevat vele voorbeelden en anekdotes. Het is een zeer levendig geschreven combinatie van praktijkervaring en wetenschap.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Fons Trompenaars
Over Charles Hampden-Turner
Inhoudsopgave
Voorwoord bij de herziene editie
1. Een inleidende beschouwing over cultuur
2. Een beste manier van organiseren bestaat niet
3. Wat betekent cultuur?
4. Relaties en regels
5. De groep en het individu
6. Gevoelens en relaties
7. Betrokkenheid
8. Cultuur en status
9. Cultuur en tijd
10. Cultuur en natuur
11. Nationale culturen en bedrijfscultuur
12. Naar internationaal en transnationaal management
13. Culturele dilemma's met elkaar verzoenen
14. Als twee werelden botsen
15. De diversiteit van diversiteit
16. Samenvatting en conclusies
Bijlage 1
Bijlage 2
Over Trompenaars Hampden-Turner
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan