Lees verder
Bert Teeuwen is freelance organisatieadviseur voor bedrijven en overheidsorganisaties, Gespecialiseerd in Continu Verbeteren.
Meer over Bert TeeuwenLEAN voor de overheid
Streven naar perfectie in overheidsorganisaties
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789052619477Samenvatting
Tijd voor de leanoverheid!
Het huidige imago van de overheid is niet best, er kan veel verbeterd worden aan de publieke dienstverlening en efficiëntie. Een van de kansen die voor het grijpen ligt is het verbeteringsprogramma LEAN; meer met minder. Bij de Leanoverheid staat de burger centraal, niet de ambtenaar of de politiek.
In het boek 'Lean voor de overheid' laat Bert Teeuwen zien dat LEAN een denkwijze is die ook prima toepasbaar is in de publieke sector. Dit boek beschrijft de basisfilosofie van LEAN, specifiek voor overheidsorganisaties.
Lean is een managementfilosofie die erop gericht is om toegevoegde waarde te creëren voor de klant en verspillingen, activiteiten die geen toegevoegde waarde leveren, uit processen te elimineren. Door deze 'slanke productie' kan de kwaliteit van producten en diensten omhoog en de kosten omlaag.
Op humoristische wijze beschrijft Bert Teeuwen situaties en toepassingen van LEAN bij Nederlandse gemeenten, waterschappen en ministeries en behandelt hij waarde-creëren en verspillingen vanuit het perspectief van de burger, niet alleen als klant, maar ook als belastingbetaler, gebruiker van publieke diensten en onderdaan.
Bij de Leanoverheid speuren de medewerkers van overheidsorganisaties voortdurend naar verspillingen om die te elimineren. De houding van de leidinggevenden is gericht op eigenaarschap van de medewerkers voor de processen. Zij formuleren doelen en criteria, de medewerkers de oplossingen.
Wat u nu in handen heeft is een praktisch boek waarmee u het Leandenken en de bijbehorende instrumenten kunt gebruiken in het verbeterprogramma van uw overheidsorganisatie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Bert Teeuwen
Inhoudsopgave
'Ik heb de regels ook niet bedacht'
Indeling van dit boek
Het doel van dit boek
1. Introductie in Leanmanagement
2. Waarde creëren -wie is de klant?
3. Bepaal de waardestroom
4. Waardestroomanalyse
5. Flow en het pullprincipe
6. Mobiliseer medewerkers
7. Elke dag continu verbeteren
8. Verbeterteams-het probleem onderzoeken
9. Verbeterteams-het probleem oplossen
10. Verbeterteams-bijsturen en borgen
11. De perfecte publieke dienstverlener
12. Procesgericht (re)organiseren en Lean
13. Lean en bezuinigen
14. Lean en de georganiseerde werkplek
Nawoord
Bijlage A: Opdrachtbrief
Bijlage B: Verbetervoorstel
Bijlage C: 5S-Audit
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan