Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Organisatie-alibi's

De kracht van enneaculturen

Gebonden Nederlands 2003 9789055943111
10
Voormalig top 10Totaal 41 dagen
Verkooppositie 2968Hoogste positie: 2
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Van het enneagram is inmiddels bekend dat het op een verrassend heldere manier inzicht geeft in de drijfveren van mensen en over hoe we gelijk en hoe we anders zijn. Het enneagram geeft informatie om uzelf en anderen beter te begrijpen; informatie over waarden, gedachten, overtuigingen, opinies, houdingen, herinneringen, meningen en standpunten.
Organisaties lijken op mensen; elk met eigen gedrag, drijfveren en ingebakken patronen. Ook teams en organisaties botsen, onderscheiden zich, zijn inconsequent, lopen vast, zijn een buitenbeentje. Organisaties, net als mensen, ontwikkelen basisaannames en overtuigingen - zowel bewust als onbewust - die met elkaar een systeem van geschreven en ongeschreven regels vormen.

In dit boek belichten Daniel Ofman en Rita van der Weck-Capitein verschillende manieren om naar organisatieculturen te kijken. Zij richten zich vooral op de negen organisatieculturen die van het enneagram afgeleid kunnen worden. Zo heeft elke enneacultuur zijn eigen unieke patronen en haar eigen visie die bepalen hoe er wordt gewerkt en gecommuniceerd en welk gedrag wordt verwacht, beloond en aangemoedigd of geconfronteerd. Elke enneacultuur heeft zijn eigen alibi' s om veranderingen tegen te houden of te ondermijnen.

Aan de hand van de verschillende karakteristieken leert u de patronen herkennen van uw eigen team of organisatie. Door deze sneller te doorzien, krijgt u de mogelijkheid om ineffectief gedrag eerder te doorbreken en positieve verandering te bewerkstelligen. Daarnaast helpt dit inzicht om met een glimlach te blijven kijken naar de eigen-aardigheden die schuil gaan in ieder mens en elke cultuur.

Specificaties

ISBN13:9789055943111
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:130
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:5-12-2012
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (2)

Ria Paulides | 9 april 2003
Het enneagram is bekend van de persoonlijke gedragstijlen. In dit boek gaat het om de gedragstijlen van organisaties en dan met name de argumenten (de alibi's) die worden gebruikt tegen een verandering, die inbreuk doet op de bestaande organisatiecultuur.Lees verder
Yvonne Carels | 9 april 2003
De theorie van de kernkwaliteiten is vrij bekend. In mijn werk heb ik haar met regelmaat gebruikt als middel bij het analyseren van bijvoorbeeld kwaliteiten van medewerkers/teams, samenwerkingsrelaties en bij conflicten. Het is handig om de zaken te relativeren, constructief en praktisch aan de gang te gaan.Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
9 stemmen
2
6
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Daniel Ofman

Daniel Ofman is oprichter van Core Quality International, een organisatieontwikkelingbureau dat zich bezig wil houden met zaken die de kern raken. Hij werd bekend door zijn bestseller Bezieling en Kwaliteit in Organisaties (1992) waarin hij voor het eerst het kernkwadrant® introduceerde. Sindsdien zijn zijn boeken vertaald in het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Noors, Zweeds, Deens en Russisch. Zijn meest uitgebreide werk over kernkwaliteiten (Hé, Ik daar...?!) verscheen in 2007. Samen met consulting partners in die landen richt hij zich tegenwoordig op het internationaal verspreiden van zijn gedachtengoed. Daarnaast ontwikkelt hij digitale toepassingen zoals iPhone en Android apps (Core Quality). Het laatste nieuws over Ofman is te vinden op zijn website www.corequality.eu.

Andere boeken door Daniel Ofman

Over Rita Capitein

Het onbewuste bewustmaken en transformatie in gang zetten, dat is in de kern waar Rita zich vanuit Eclectica mee bezighoudt. Zij werkt al vele jaren met het Enneagram en NLP als trainer en managementcoach. De basis van haar aanpak is de voice dialogue methode in combinatie met EFT: zonder omwegen naar de kern. ‘Vanuit vrijheid doen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben: teruggeven’ (in de zin van onbewuste ervaringen en overtuigingen die problemen of belemmeringen veroorzaken bewustmaken en aan mensen teruggeven zodat zij tot een oplossing komen). Soms een tikje tegendraads en confronterend, maar altijd vanuit de beste intentie voor haar cliënt.

Andere boeken door Rita Capitein

Inhoudsopgave

Inleiding

Organisatiecultuur

Type 1 Kwaliteitscultuur
Type 2 Servicecultuur
Type 3 Wincultuur
Type 4 Authenticiteitscultuur
Type 5 Observeerderscultuur
Type 6 Loyaliteitscultuur
Type 7 Impulscultuur
Type 8 Ondernemerscultuur
Type 9 Harmoniecultuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Organisatie-alibi's