Chris van 't Hof (1972) is internetsocioloog, schrijver en presentator. Met zijn bureau Tek Tok maakt hij ingewikkelde zaken in wetenschap en technologie toegankelijk voor iedereen.
Meer over de auteursVoorgeprogrammeerd: Hoe internet ons leven leidt
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789059317970Samenvatting
Een zoekterm bij Google wordt automatisch aangevuld. Facebook, Twitter en datingsites geven suggesties voor contacten. Foursquare vertelt u wat voor leuke dingen u in de buurt kunt doen. Gezondheidssites geven u na een testje advies hoe u uw leefstijl kunt verbeteren. En stemhulpen maken de keuze voor politieke partijen makkelijker. Het web wordt steeds meer uw persoonlijke adviseur.
Ons informatieaanbod wordt voorgeprogrammeerd. Want wie alles krijgt, komt om in de keuzes en heeft uiteindelijk niets. Klikken is kiezen. Sites kunnen u daarbij begeleiden in uw wensen, verleiden tot iets nieuws, maar ook misleiden. Heeft de datingsite u een nieuwe partner opgeleverd, of zit u na een virtuele nepflirt aan een abonnement vast? En hoe komt het toch dat u op internet vaak ergens anders uitkomt dan waar u eerst naartoe wilde?
Twintig experts beschrijven hoe aanbieders verdienen aan uw profielen en hoe zij met knoppen, beelden en zinnen uw klikgedrag sturen. We leven in een tijd van massapersonalisatie. Maar u bent niet totaal overgeleverd aan de commercie, want u bepaalt met uw kliks mee hoe sites worden hergeprogrammeerd. Kijk daarom met ons mee achter de schermen van het internet.
Dit boek is bestemd voor studenten en docenten hbo en wo, wetenschappers zoals informatietechnologie- en communicatiewetenschappers. Ook geschikt voor professionals zoals informatiespecialisten, innovators, multimediaspecialisten, journalisten, juristen, marketeers, sociologen, beleidsmakers, communicatiespecialisten en ten slotte internetgebruikers en andere geïnteresseerden in de digitale wereld.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Voorgeprogrammeerd
-Achter de schermen van het internet - Christian van 't Hof, Jelte Timmer en Rinie van Est
1.1 Voorprogrammeren en herprogrammeren
1.2 Kijken achter de schermen van het internet
1.3 Voorprogrammering van dit boek
Intermezzo 1: Het gebruikersonderzoek en de Haagse hackers
2. De almachtige zoekmachine
-Google van online TomTom naar personal coach - Peter Olsthoorn
2.1 Een ideologische start
2.2 Naar de vette reclamebuit
2.3 Van personalisatie naar personal coach
2.4 Slot: geen kwaad in de zin
Intermezzo 2: Google
3. Dit profiel ben jij
-Hyves en Facebook als advertentieplatform en identiteitsmachine - Arnold Roosendaal, Simone Fennell en Bibi van den Berg
3.1 Alles draait om leden
3.2 Sociale netwerksites
3.3 Ontwerpkeuzes en functionaliteiten
3.4 Domesticatie en herprogrammering
3.5 Verdere personalisering en micro-persuasion
3.6 Businessmodellen
3.7 Invloed op de maatschappij
3.8 Conclusie
Intermezzo 3: Facebook en Hyves
4. Automatisering van de liefde
-Datingsites als de nieuwe matchmaker - Alexander Schouten, Marjolijn Antheunis en Saskia Kanters
4.1 Online datin
4.2 Werking van datingsite
4.3 Implicaties
Intermezzo 4: Datingsites
5. Buiten de gebaande paden of binnen het eigen straatje?
-Geosociale netwerken en de orkestratie van toeval - Robin van den Akker en Linda Kool
5.1 Locatie, locatie, locatie
5.2 Captology: spelen, delen, jagen
5.3 Domesticatie
5.4 Orkestratie van toeval
5.5 Serendipiteit in de openbare ruimte
Intermezzo 5: Foursquare
6. Hoe gezond leef jij eigenlijk?
-Gezondheid en leefstijl volgens online gezondheidstesten - Stans van Egmond en Petra Engels
6.1 Gezondheidstesten als onschuldig tijdverdrijf
6.2 De ontwikkeling van het preventiedenken en de opkomst van marktwerking in de zorg
6.3 Gezondheidstesten: het vormgeven van gezondheidsinformatie
6.4 Aanbieders van gezondheidstesten als marktontginners
Intermezzo 6: Gezondheidstesten
7. Wijzer stemmen?
-StemWijzer, Kieskompas en het voorgeprogrammeerde electoraat - Thomas Fossen, Joel Anderson en Will Tiemeijer
7.1 Online stemadvies voor kieskeurige burgers
7.2 Ontwikkelingsgeschiedenis
7.3 Onder de kap: sturing in de constructie van stemhulpen
7.4 De 'goede burger': impliciete beelden van burgerschap en democratie
7.5 Conclusie
Intermezzo 7: StemWijzer en Kieskompas
8. Politiek in 140 tekens
-Een analyse van twitterende Nederlandse politici - Mirko Tobias Schäfer, Nikos Overheul en Thomas Boeschoten
8.1 Twitter als politiek medium
8.2 Hoe Twitter de communicatie voorprogrammeert
8.3 Twitter als een online openbaarheid
8.4 De Nederlandse politieke twittersfeer
8.5 Debat op Twitter en in de traditionele media
8.6 Consequenties voor de publieke sfeer
Intermezzo 8: Twitter
9. Slotbeschouwing
-Hoe het internet jouw leven leidt - Christian van 't Hof, Rinie van Est en Jelte Timmer
9.1 Mesoniveau: achter de schermen van het internet
9.2 Macroniveau: trends in de informatiesamenleving
9.3 Microniveau: bewuster surfen langs sturende knoppen
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan