Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 72% korting
,

Het mediaboek

Hoe kom je in de media?

Paperback Nederlands 2012 9789059318717
Nog slechts 2 exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis
37,95
10,95
VOORDEEL - 72% korting

Samenvatting

Vijf miljoen Nederlandse websites met samen 350 miljoen webpagina's vragen non-stop, 24 uur per dag, zeven dagen per week, om aandacht. Via de kabel bereiken gemiddeld 35 televisiezenders de huiskamer, waarvan een stuk of tien Nederlandstalig. Het aanbod van radiozenders (landelijk, regionaal, lokaal) is overstelpend. Op sociale media als Facebook, Twitter en Hyves maken miljoenen Nederlanders gewag van hun belevenissen, vaak van persoonlijke aard en bedoeld voor vrienden, soms van publieke aard met het oogmerk een breed publiek te informeren. En dan zijn er altijd nog vijf, zes landelijk verspreide kranten, een stuk of twintig regionale dagbladen, vijfhonderd nieuwsbladen en duizenden magazines en tijdschriften.

Media zijn er altijd, overal en alom. Niet alleen zijn het er veel, ze zijn ook voortdurend aan verandering onderhevig. De komst van internet heeft de mediawereld compleet op zijn kop gezet, en de gevolgen van de digitale revolutie zijn nog lang niet uitgewoed.

Tegen deze woelige achtergrond biedt 'Het mediaboek' een eerste inzicht in de werking van de media en vervolgens een handleiding voor het omgaan met die media. Een praktisch handboek voor iedereen die zich beroepsmatig of in verband met een opleiding, verdiept in de werking van communicatie en journalistiek. Maar ook voor elke organisatie of actiegroep, elke voorlichter of pr-functionaris van een ziekenhuis, school of sportvereniging die toegang zoekt tot de media. Of die, want andersom kan ook, juist uit de greep van al te opdringerige media wil blijven. Daarmee is 'Het mediaboek' onmisbaar in de omgang met de media.

Een hernieuwde uitgave van 'Het Mediaboek', zoals oorspronkelijk geschreven door Gerard Boon en Kees Brants, en uitgegeven door het Instituut voor Publiek en Politiek.

Specificaties

ISBN13:9789059318717
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:211
Uitgever:Boom
Druk:14
Verschijningsdatum:25-2-2015

Lezersrecensies

1.0 van de 5
1 stem
0
0
0
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jochum de Graaf

Jochum de Graaf is projectleider bij het Instituut voor Publiek en Politiek te Amsterdam.

Andere boeken door Jochum de Graaf

Over Stephan Steinmetz

Stephan Steinmetz (1956) studeerde andragologie en werkte enige jaren als journalist. Van 1990 tot 1998 was hij voorzitter van het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg. Sindsdien werkt hij bij de Public Affairsgroep als onderzoeker en projectleider in het publieke domein.

Andere boeken door Stephan Steinmetz

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Hoe werken de media?
1.1 De journalist als poortwachter
1.2 Het medialandschap in beweging
1.3 Functies van de media
1.4 De journalistieke attitude
1.5 Medialogica
1.6 Mediacratie

2. Wat is nieuws?
2.1 Nieuwswaardecriteria
2.2 De journalist als subjectieve factor
2.3 Bronnen van nieuws
2.4 Nieuws om praktische redenen

3. Media in Nederland
3.1 Nieuwssites, nieuws via internet
3.2 Dagbladen
3.3 Regionale kranten
3.4 Opiniebladen
3.5 Tijdschriften
3.6 Huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen
3.7 Persbureaus
3.8 Televisie
3.9 Radio
3.10 Nieuwe journalistiek

4. Hoe bereik je de media?
4.1 Publiciteit krijgen: middelen, plan en praktijk
4.2 Het idee
4.3 Kies de juiste media
4.4 De vorm: hoe bied je het nieuws aan?
4.5 Welke vorm past bij welk nieuws?

5. Aan de slag met de pers
5.1 Hoe kies je het juiste moment om je nieuws aan te bieden?
5.2 Hoe benader je journalisten?
5.3 Creëer je eigen media

6. Het persbericht
6.1 Waarom een persbericht?
6.2 Opbouw van het persbericht
6.3 Stijl van het persbericht
6.4 Het embargo
6.5 Hoe ziet een goed persbericht eruit?
6.6 E-mail
6.7 Soorten persberichten
6.8 ANP Pers Support en andere internetnieuwsportals

7. Het interview
7.1 Het interview voor de gedrukte media
7.2 Het tv-interview

8. Uit de media blijven
8.1 Het aantrekkelijke conflict
8.2 Initiatief nemen
8.3 Als de journalist zelf het initiatief neemt

9. Interactie
9.1 Op spreekuur bij de krant
9.2 Ingezonden brieven
9.3 Artikelen
9.4 Reageerprogramma's
9.5 Internetfora

10. Media en recht
10.1 Het belang van klachten
10.2 Onafhankelijke instanties voor klachtbehandeling
10.3 Rechten van media
10.4 Zelfregulering

Trefwoordenregister
Literatuur
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het mediaboek