Jochum de Graaf is projectleider bij het Instituut voor Publiek en Politiek te Amsterdam.
Meer over de auteursHet mediaboek
Hoe kom je in de media?
Paperback Nederlands 2012 14e druk 9789059318717Samenvatting
Vijf miljoen Nederlandse websites met samen 350 miljoen webpagina's vragen non-stop, 24 uur per dag, zeven dagen per week, om aandacht. Via de kabel bereiken gemiddeld 35 televisiezenders de huiskamer, waarvan een stuk of tien Nederlandstalig. Het aanbod van radiozenders (landelijk, regionaal, lokaal) is overstelpend. Op sociale media als Facebook, Twitter en Hyves maken miljoenen Nederlanders gewag van hun belevenissen, vaak van persoonlijke aard en bedoeld voor vrienden, soms van publieke aard met het oogmerk een breed publiek te informeren. En dan zijn er altijd nog vijf, zes landelijk verspreide kranten, een stuk of twintig regionale dagbladen, vijfhonderd nieuwsbladen en duizenden magazines en tijdschriften.
Media zijn er altijd, overal en alom. Niet alleen zijn het er veel, ze zijn ook voortdurend aan verandering onderhevig. De komst van internet heeft de mediawereld compleet op zijn kop gezet, en de gevolgen van de digitale revolutie zijn nog lang niet uitgewoed.
Tegen deze woelige achtergrond biedt 'Het mediaboek' een eerste inzicht in de werking van de media en vervolgens een handleiding voor het omgaan met die media. Een praktisch handboek voor iedereen die zich beroepsmatig of in verband met een opleiding, verdiept in de werking van communicatie en journalistiek. Maar ook voor elke organisatie of actiegroep, elke voorlichter of pr-functionaris van een ziekenhuis, school of sportvereniging die toegang zoekt tot de media. Of die, want andersom kan ook, juist uit de greep van al te opdringerige media wil blijven. Daarmee is 'Het mediaboek' onmisbaar in de omgang met de media.
Een hernieuwde uitgave van 'Het Mediaboek', zoals oorspronkelijk geschreven door Gerard Boon en Kees Brants, en uitgegeven door het Instituut voor Publiek en Politiek.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Stephan Steinmetz
Inhoudsopgave
1. Hoe werken de media?
1.1 De journalist als poortwachter
1.2 Het medialandschap in beweging
1.3 Functies van de media
1.4 De journalistieke attitude
1.5 Medialogica
1.6 Mediacratie
2. Wat is nieuws?
2.1 Nieuwswaardecriteria
2.2 De journalist als subjectieve factor
2.3 Bronnen van nieuws
2.4 Nieuws om praktische redenen
3. Media in Nederland
3.1 Nieuwssites, nieuws via internet
3.2 Dagbladen
3.3 Regionale kranten
3.4 Opiniebladen
3.5 Tijdschriften
3.6 Huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen
3.7 Persbureaus
3.8 Televisie
3.9 Radio
3.10 Nieuwe journalistiek
4. Hoe bereik je de media?
4.1 Publiciteit krijgen: middelen, plan en praktijk
4.2 Het idee
4.3 Kies de juiste media
4.4 De vorm: hoe bied je het nieuws aan?
4.5 Welke vorm past bij welk nieuws?
5. Aan de slag met de pers
5.1 Hoe kies je het juiste moment om je nieuws aan te bieden?
5.2 Hoe benader je journalisten?
5.3 Creëer je eigen media
6. Het persbericht
6.1 Waarom een persbericht?
6.2 Opbouw van het persbericht
6.3 Stijl van het persbericht
6.4 Het embargo
6.5 Hoe ziet een goed persbericht eruit?
6.6 E-mail
6.7 Soorten persberichten
6.8 ANP Pers Support en andere internetnieuwsportals
7. Het interview
7.1 Het interview voor de gedrukte media
7.2 Het tv-interview
8. Uit de media blijven
8.1 Het aantrekkelijke conflict
8.2 Initiatief nemen
8.3 Als de journalist zelf het initiatief neemt
9. Interactie
9.1 Op spreekuur bij de krant
9.2 Ingezonden brieven
9.3 Artikelen
9.4 Reageerprogramma's
9.5 Internetfora
10. Media en recht
10.1 Het belang van klachten
10.2 Onafhankelijke instanties voor klachtbehandeling
10.3 Rechten van media
10.4 Zelfregulering
Trefwoordenregister
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan