De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie
Vierde druk
Paperback Nederlands 2001 4e druk 9789060012185Samenvatting
Dit is een klassieke, baanbrekende studie naar de effecten van intermenselijke communicatie op gedrag. De auteurs werpen een helder licht op de fundamentele kenmerken van deze communicatie, illustreren hoe die kenmerken zich manifesteren en hoe ze ziekelijke vormen kunnen aannemen. Zo krijgt de lezer met een analyse van Albee' s 'Wie is er bang voor Virginia Woolf?' overtuigende voorbeelden gepresenteerd van interactiepatronen op basis van specifieke kenmerken van intermenselijke communicatie. Bijzondere aandacht is er voor de paradox en met name de dubbele binding. Ten slotte gaan de auteurs in op de relatie tussen communicatie, gedrag en de ervaring van de werkelijkheid.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. In het kader van onderzoek
2. Enkele voorlopige axioma's
3. Pathologische communicatie
4. De organisatie der menselijke interactie
5. Een benadering volgens de communicatietheorie van het toneelstuk 'Wie is er bang voor Virginia Woolf'
6. Paradoxale communicatie
7. De paradox in de psychologie
Epiloog. Het existentialisme en de theorie der menselijke communicatie: een opvatting
Noten
Literatuurlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan