Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Alle gedrag is communicatie

Wat we doen is niet normaal

Paperback Nederlands 2007 9789066658004
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

Samenvatting

Op school krijgen we les in scheikunde, wiskunde en geschiedenis, maar het moeilijkste vak, 'hoe verhoud ik mij tot de ander?', wordt niet gegeven. Door schade en schande worden we... handig. Maar of dat wijs is?

We zijn aan onszelf gewend en vinden onszelf de maatstaf der dingen, maar ons gedrag is niet zo normaal als we onszelf voorhouden. Ons gedrag leren we van mensen, zoals onze ouders, die zelf ook zijn vastgelopen in hun manier van communiceren. Veel problemen houden we zelf in stand zonder ons eigen gedrag nog ter discussie te stellen.

'Alle gedrag is communicatie' is geschreven voor iedereen die meer wil weten over hoe hij communiceert en wat hij of zij er nog voor invloed op kan hebben. De doorgewinterde communicatiedeskundige vindt hier een herwaardering van de fundamenten waar de meeste communicatietheorieën van vandaag de dag (valselijk) op zijn gebaseerd. Voor de eerste keer worden in één boek de drie grote revoluties in het denken over communicatie samengebracht. Ze worden met voorbeelden en toepassingen gelardeerd.

Specificaties

ISBN13:9789066658004
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:190
Uitgever:SWP
Druk:1
Verschijningsdatum:20-12-2006

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
1
1
1
0
0

Over Michiel Hogerhuis

Michiel Hogerhuis is adviseur in 'gestoorde communicatie' en verandering. Hij studeerde Bedrijfskunde, ontdekte de psychiatrie en combineerde beide. 'Wat zich in een gemiddeld gezin afspeelt met een psychiatrisch patiënt in zijn midden, is niet gekker dan wat er gebeurt in de gemiddelde directiekamer of organisatie!' Michiel leerde het adviesvak bij de oude meesters (die zelf hun lessen kregen van de grondleggers van het vak) zoals Max Rubinstein, Frans Verhaaren, Cees Luscuere, Edu Feltmann en Bert Terpstra. Hij zette zich af tegen hun opvattingen, koos voor de die-hard consultancy (en schreef daar het bejubelde en verguisde boek 'Hoe gooi ik een adviseur eruit?' over), werd manager, directeur en startte ten slotte zijn eigen adviesbureau Cherry3company. Tussendoor opende hij kunstcentrum De Oplichterij, was medeoprichter van de (Nood)Faculteit der Letteren en richtte samen met onder anderen Roel in 't Veld, H.J.A. Hofland en Cees Dam de Volksbeweging tegen de Lelijkheid op. Samen met Martijn van Oorschot - zijn vaste partner in zaken, beste vriend en mede-auteur van eerdere boeken - ontwikkelde Michiel Hogerhuis een eigen visie op adviseren, management en veranderen: confronterend, open, met de hoogste kwaliteitseisen.

Andere boeken door Michiel Hogerhuis

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Gezonde en gestoorde communicatieprocessen
1.1 Wat doe je er zelf in?
1.2 Communicatie
1.3 Het zender-ontvangermodel
1.3.1 De onmogelijkheid niet te communiceren
1.3.2 Het woord 'niet' bestaat niet
1.3.3 Black boxes
1.3.4 Communicatie is circulair
1.3.5 Het standpunt van waaruit je kijkt
1.3.6 Van inhoud naar betrekking
1.3.7 De pragmatiek van de communicatie
1.3.8 Samenvatting
1.4 Nog enkele misverstanden de wereld uit
1.4.1 Zijn en worden
1.4.2 Waarom de waarom-vraag beter niet gesteld kan worden

2 Transactionele analyse
2.1 Historie
2.2 Prinsen en kikkers
2.3 Ouder, Volwassene en Kind
2.3.1 De Ouder
2.3.2 De Volwassene
2.3.3 Het Kind
2.3.4 Communiceren met elkaar
2.4 Interactie
2.4.1 Interactiepatronen
2.5 Streling
2.6 Script
2.6.1 Attributie en miskenning
2.6.2 Scripts zijn te veranderen
2.7 Spelen
2.8 Crisis
2.9 Het verleden
2.10 Zelfstandigheid en eigenwaarde
2.11 Methode
2.12 Boos
2.13 Grenzen

3 Ho'o Pono Pono, ofwel leren communiceren in groepen
3.1 Ontdekken van de situatie
3.2 Onbehagen
3.3 Aanpak en diagnose
3.4 Tot slot

4 Wie is normaal?
4.1 Wat zou ik gedaan hebben?
4.2 Ik wil wel, ik wil niet
4.3 Interesse in de ander
4.4 Opbouwende en afbrekende communicatie
4.5 Eigenwaarde
4.6 Categoriseren
4.7 Interpreteren
4.8 Ik/Je
4.9 Zorgen voor
4.10 Grenzen
4.11 Rekening houden met
4.12 Fantasie checken
4.13 Meningen
4.14 Doceren
4.15 Verbieden
4.16 Niet denken, maar doen
4.17 Hoe denkers weer doeners kunnen worden
4.18 Methoden van veranderen

5 Macht
5.1 Macht in communicatie
5.1.1 Technieken om medelijden op te roepen
5.1.2 Technieken om schuld op te roepen
5.1.3 Technieken die tijd en energie van de meerdere vergen
5.1.4 Technieken die bedoeld zijn als wraak, om te kwetsen
5.1.5 Technieken die gaan over rationaliteit en waarheid
5.2 Macht vanuit een contextueel perspectief

6 Conclusie: wat kunnen we ermee?
6.1 Het veranderen van jezelf
6.2 Het veranderen van groepen
6.3 Moderniteit: een veranderende samenleving?
6.3.1 Ouder worden
6.3.2 Normaliteit
6.3.3 Moraliteit

Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Alle gedrag is communicatie