Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Mediatraining voor iedereen

46 praktijklessen voor perswoordvoering

Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789492221766
Voormalig top 100Totaal 114 dagen
Verkooppositie 3235Hoogste positie: 25
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Iedereen krijgt wel eens te maken met de media. Of je nu manager bent bij een bedrijf of specialist in een ziekenhuis. Maar woordvoering is zeker niet ieders favoriete bezigheid. En soms is er zelfs 'angst' voor journalisten ("ze doen alles voor die ene nieuwsscoop").

Maar er is ook een wederzijdse afhankelijkheid. Media zijn namelijk afhankelijk van jou omdat zij nieuws nodig hebben. En jij wilt graag jouw verhaal kwijt, waarmee je de beeldvorming wil beïnvloeden van jezelf of jouw organisatie. De media zijn de snelste weg naar de omgeving. Bovendien beschouwt het publiek de journalistieke kolommen nog altijd als geloofwaardig en betrouwbaar.

Journalisten zijn dus de nieuwsbron voor het publiek. Maar bijvoorbeeld bij een crisis spelen zij met hun informatie ook vaak een rol in het aanjagen van een oplossing of dragen zij met hun informatie bij aan de publieke veiligheid. Kortom: journalisten hebben een cruciale positie in onze samenleving. Beschouw ze dus als je vrienden en bouw actief een relatie met de voor jou belangrijke media. Respect voor de rol die journalisten vervullen is daarbij randvoorwaarde. Net als de 'spelregels' die altijd gelden in relaties. Wees eerlijk, open en transparant. Zorg er bovendien voor dat je woordvoering professioneel benadert en dat je je goed voorbereidt.

Dit boek biedt je 46 praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met journalisten. Doe er je voordeel mee en gebruik het als hulpmiddel bij de voorbereiding van media-optredens. Je zult zien dat je niet perse Barack Obama hoeft te zijn om van jouw media-optreden een succes te maken.

Specificaties

ISBN13:9789492221766
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:120
Druk:1
Verschijningsdatum:6-7-2017
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Mediatraining voor iedereen - Uitstekend hulpmiddel
Hanneke Tinor-Centi | 3 augustus 2017
Wanneer je, vanuit je professie of vanuit een vrijwillige functie met de media te maken gaat krijgen, doe je er goed aan niet onvoorbereid het gesprek aan te gaan, maar eerst Mediatraining voor iedereen van Frank Peters te lezen.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
11 stemmen
9
2
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

preview
Mediatraining voor iedereen
Frank Peters 20 juli 2017 Iedereen krijgt wel eens te maken met de media. Niet alleen professionele woordvoerders, maar bijvoorbeeld ook sporters, medisch specialisten of (school)directeuren. En het is niet ieders favoriete bezigheid, omdat het in de praktijk ook wel eens misgaat.

Over Frank Peters

Frank Peters is oprichter en mede-eigenaar van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Vanuit zijn bureau VIRTUS Communications geeft Frank strategisch advies aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven, non-profit en de overheid. Daarnaast adviseert hij individuele bestuurders en family offices. Frank is onder meer lid van de raad van advies van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) van de Universiteit van Amsterdam en voormalig bestuurslid van SIRE (Stichting Ideële Reclame) en de Beroepsvereniging voor Communicatie (Logeion). Frank doceert op zijn vakgebied aan een aantal universiteiten en business schools in binnen- en buitenland. Eerder verschenen van hem de boeken Reputatie onder druk, What are they saying about you?, Mediatraining voor iedereen, Crisiscommunicatie voor iedereen, Reputatiemanagement voor iedereen, Spanning rond de boardroom samen met Eric Heres, Het Juiste Doen als Niemand Kijkt en Van Winst naar Waarde.

Andere boeken door Frank Peters

Inhoudsopgave

Voorwoord: Journalisten – vriend of vijand?

1. Wat is nieuws?
2. Iedereen is journalist
3. De journalisten: van machine­geweer tot verleider
-Het machinegeweer
-De onderbreker
-De insinueerder
-De samenvatter
-De verleider
4. Relaties opbouwen met ‘jouw’ journalisten
-Perslijst
-Bouw een relatie op
-Nieuws pitchen
5. ‘Geen commentaar’ bestaat niet
6. Meewerken aan een media­verzoek of niet?
7. Je hebt ook rechten!
-Journalistieke principes
-Rechten
8. De keuze van de juiste woord­voerder
-Crisissituaties
9. Voorbereiden op een interview
-Vooraf informatie verstrekken
10. Vertrouw op de waarheid
11. Kernboodschappen: liever ­minder dan meer!
-Boodschappiramide
12. Het framen van de boodschap
13. De kracht van verhalen
14. Overtuigen in woordvoering
15. Scoren met soundbites
16. De brug naar de kernboodschap
-Verbindende zinnen
17. Vragen ontwijken kan ook!
18. Vragen schaden niet, antwoorden wel!
19. Grenzen aan transparantie
-Verwachtingen
20. Ratio is dood, leve de emotie
21. Kennis geeft macht
22. Het belang van mediatraining
-Inhoudelijk en non-verbaal
23. Spreek met één mond
-Intern eerst
24. Woordvoering zonder zenuwen
-Stress verminderen
25. Televisie vraagt om meer dan inhoud
-Voorbereiding met redactie
-Omgaan met de interviewer
-Het gesprek
26. Draag wie je bent!
27. Lichaamstaal in mediapresentaties
28. Bewaar de focus in dagblad­interviews
-Kop als kernboodschap
-Energie en focus vasthouden
-Quotes bij e-mail- en WhatsApp-interviews
-Aanvullende informatie
29. Creëer rust voor radio-interviews
-Rustige plaats
-Luister goed
-Energie en passie
30. Omgaan met bloggers en vloggers
31. Zuinig met persconferenties
-Regisseren noodzaak
32. Jouw reputatie vernield in 140 tekens
33. Sta op als het spannend wordt
-Crisisbeeld zelf bepalen
-Escaleer indien nodig
34. Slecht nieuws breng je zelf
35. Van proces naar inhoud in een crisis
36. Sorry zeggen doet geen pijn
-Ook daden
37. Monitoring is basis voor het mediabeleid
38. Gewapend voor onverwacht mediabezoek
-Mediaoverval
39. Omgaan met lastige journalisten
40. Wees zelf medium
-Kanalen en doelgroep
-Van informeren naar dialoog
41. Wat kun je na het interview?
-Feitelijke onjuistheden
-Slecht nieuws voor zijn
-Goed nieuws benutten
42. Verhaal halen over een journalist
43. Praktijk is de beste leerschool
-Evaluatiepunten
-Fouten maken mag
44. De dupe van nepnieuws
-Nepnieuws zelf herkennen
-Reageren?
45. De Google clean up
-Vergeetrecht
46. Do’s en don’ts voor het interview
-Do’s
-Don’ts

Tot slot: Wees jezelf, er zijn al zo veel anderen!
Dankwoord
Verder lezen
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Mediatraining voor iedereen