Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Mediatraining voor iedereen

46 praktijklessen voor perswoordvoering

Paperback Nederlands 2017 9789492221766
Verkooppositie 102114 dagen in de top 100
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Iedereen krijgt wel eens te maken met de media. Of je nu manager bent bij een bedrijf of specialist in een ziekenhuis. Maar woordvoering is zeker niet ieders favoriete bezigheid. En soms is er zelfs 'angst' voor journalisten ("ze doen alles voor die ene nieuwsscoop").

Maar er is ook een wederzijdse afhankelijkheid. Media zijn namelijk afhankelijk van jou omdat zij nieuws nodig hebben. En jij wilt graag jouw verhaal kwijt, waarmee je de beeldvorming wil beïnvloeden van jezelf of jouw organisatie. De media zijn de snelste weg naar de omgeving. Bovendien beschouwt het publiek de journalistieke kolommen nog altijd als geloofwaardig en betrouwbaar.

Journalisten zijn dus de nieuwsbron voor het publiek. Maar bijvoorbeeld bij een crisis spelen zij met hun informatie ook vaak een rol in het aanjagen van een oplossing of dragen zij met hun informatie bij aan de publieke veiligheid. Kortom: journalisten hebben een cruciale positie in onze samenleving. Beschouw ze dus als je vrienden en bouw actief een relatie met de voor jou belangrijke media. Respect voor de rol die journalisten vervullen is daarbij randvoorwaarde. Net als de 'spelregels' die altijd gelden in relaties. Wees eerlijk, open en transparant. Zorg er bovendien voor dat je woordvoering professioneel benadert en dat je je goed voorbereidt.

Dit boek biedt je 46 praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met journalisten. Doe er je voordeel mee en gebruik het als hulpmiddel bij de voorbereiding van media-optredens. Je zult zien dat je niet perse Barack Obama hoeft te zijn om van jouw media-optreden een succes te maken.

Specificaties

ISBN13:9789492221766
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:120
Druk:1
Verschijningsdatum:6-7-2017

Expertrecensies (1)

Mediatraining voor iedereen - Uitstekend hulpmiddel
Hanneke Tinor-Centi | 3 augustus 2017
Wanneer je, vanuit je professie of vanuit een vrijwillige functie met de media te maken gaat krijgen, doe je er goed aan niet onvoorbereid het gesprek aan te gaan, maar eerst Mediatraining voor iedereen van Frank Peters te lezen. Het vertegenwoordigen van een organisatie is weliswaar niet ieders favoriete bezigheid, maar wanneer je goed voorbereid het gesprek aangaat, zal je je een stuk zekerder voelen bij jouw media optreden.Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
11 stemmen
9
2
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Mediatraining voor iedereen
Frank Peters 20 juli 2017 Iedereen krijgt wel eens te maken met de media. Niet alleen professionele woordvoerders, maar bijvoorbeeld ook sporters, medisch specialisten of (school)directeuren. En het is niet ieders favoriete bezigheid, omdat het in de praktijk ook wel eens misgaat.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Frank Peters

Nederlands: Frank Peters is oprichter en eigenaar van Virtus Communications, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Daarvoor gaf hij ruim 18 jaar leiding aan PR-adviesbureau Porter Novelli. Zijn specialismen zijn reputatiemanagement, crisismanagement en issuemanagement. Frank adviseerde organisaties als FrieslandCampina, SNS Reaal, Achmea, Albert Heijn, Robeco, KPN en vele anderen. Frank is tevens docent bij Beeckestijn Business School en Utrecht Business School. English: Frank Peters is founder and owner of Virtus Communications. He has extensive experience in managing high-profile corporate brands and leading corporate strategy development, as well as day-today experience in corporate reputation management and crisis management. He won SABRE Awards for Best Benelux Campaigns and Best Benelux Agency, the European Excellence Award (merger FrieslandCampina) and an Effie for most effective integrated campaign.

Andere boeken door Frank Peters

Inhoudsopgave

Voorwoord: Journalisten – vriend of vijand?

1. Wat is nieuws?
2. Iedereen is journalist
3. De journalisten: van machine­geweer tot verleider
-Het machinegeweer
-De onderbreker
-De insinueerder
-De samenvatter
-De verleider
4. Relaties opbouwen met ‘jouw’ journalisten
-Perslijst
-Bouw een relatie op
-Nieuws pitchen
5. ‘Geen commentaar’ bestaat niet
6. Meewerken aan een media­verzoek of niet?
7. Je hebt ook rechten!
-Journalistieke principes
-Rechten
8. De keuze van de juiste woord­voerder
-Crisissituaties
9. Voorbereiden op een interview
-Vooraf informatie verstrekken
10. Vertrouw op de waarheid
11. Kernboodschappen: liever ­minder dan meer!
-Boodschappiramide
12. Het framen van de boodschap
13. De kracht van verhalen
14. Overtuigen in woordvoering
15. Scoren met soundbites
16. De brug naar de kernboodschap
-Verbindende zinnen
17. Vragen ontwijken kan ook!
18. Vragen schaden niet, antwoorden wel!
19. Grenzen aan transparantie
-Verwachtingen
20. Ratio is dood, leve de emotie
21. Kennis geeft macht
22. Het belang van mediatraining
-Inhoudelijk en non-verbaal
23. Spreek met één mond
-Intern eerst
24. Woordvoering zonder zenuwen
-Stress verminderen
25. Televisie vraagt om meer dan inhoud
-Voorbereiding met redactie
-Omgaan met de interviewer
-Het gesprek
26. Draag wie je bent!
27. Lichaamstaal in mediapresentaties
28. Bewaar de focus in dagblad­interviews
-Kop als kernboodschap
-Energie en focus vasthouden
-Quotes bij e-mail- en WhatsApp-interviews
-Aanvullende informatie
29. Creëer rust voor radio-interviews
-Rustige plaats
-Luister goed
-Energie en passie
30. Omgaan met bloggers en vloggers
31. Zuinig met persconferenties
-Regisseren noodzaak
32. Jouw reputatie vernield in 140 tekens
33. Sta op als het spannend wordt
-Crisisbeeld zelf bepalen
-Escaleer indien nodig
34. Slecht nieuws breng je zelf
35. Van proces naar inhoud in een crisis
36. Sorry zeggen doet geen pijn
-Ook daden
37. Monitoring is basis voor het mediabeleid
38. Gewapend voor onverwacht mediabezoek
-Mediaoverval
39. Omgaan met lastige journalisten
40. Wees zelf medium
-Kanalen en doelgroep
-Van informeren naar dialoog
41. Wat kun je na het interview?
-Feitelijke onjuistheden
-Slecht nieuws voor zijn
-Goed nieuws benutten
42. Verhaal halen over een journalist
43. Praktijk is de beste leerschool
-Evaluatiepunten
-Fouten maken mag
44. De dupe van nepnieuws
-Nepnieuws zelf herkennen
-Reageren?
45. De Google clean up
-Vergeetrecht
46. Do’s en don’ts voor het interview
-Do’s
-Don’ts

Tot slot: Wees jezelf, er zijn al zo veel anderen!
Dankwoord
Verder lezen
Over de auteur

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Mediatraining voor iedereen