

Frank den Butter heeft 50 jaar ervaring op dit snijvlak van wetenschap en beleid. Sinds 1988 is hij hoogleraar economie aan de Vrije Universiteit. Via onder meer een lidmaatschap van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid heeft hij zijn ervaring in de beleidswetenschap opgebouwd en daarover zowel in Nederlandstalige vakbladen en boeken, als internationaal veel gepubliceerd.
Meer over Frank den ButterTransactiemanagenent
Sleutelcompetentie voor Nederland bij een regierol in de globalisering
Paperback Nederlands 2009 2e druk 9789069624006Samenvatting
Door de toegenomen concurrentie in de wereldeconomie moeten landen zich steeds verder specialiseren in activiteiten waarmee zijn een comparatief voordeel kunnen behalen. Dit heeft tot gevolg dat productieketens in steeds meer stukken worden opgeknipt en de diverse schakels van het productieproces worden uitgevoerd door gespecialiseerde partijen op locaties waar de kosten het laagst zijn.
Door deze fragmentatie van de productie neemt het belang van transactiemanagement toe. Een goede coördinatie van transacties bespaart immers tijd en geld. Dit transactiemanagement kenmerkt de positie van Nederland als handelsland al sinds de Gouden Eeuw.
In dit boek wordt helder uiteengezet waarom Nederland in de huidige tijd van globalisering juist deze sleutelcompetentie moet koesteren en zou moeten versterken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Specialisatie en coordinatie
3. De empire van hub Nederland
4. De economie van de transactiekosten
5. De overgang van productie naar regievoering
6. Determinanten van handelsstromen
7. Standaards
8. Innovatie door transactiemanagement
9. De bemoeienis van de overheid met het transactiemanagement
10. Transactiemanagement voor een meer efficiente uitvoering van overheidsbeleid
Epiloog
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan