Blij zijn met jezelf
De psychologie van plezier
Paperback Nederlands 2003 9789074899499Samenvatting
Genieten mág!
Maar waarom kunnen zo veel mensen niet echt genieten?
In dit boek analyseert Karen hoe spel, plezier, genieten en er mogen zijn in onze cultuur tot een probleem is geworden, en hoe we ondanks alle ontwikkelingen en toegenomen vrijheden nog steeds ongemerkt en onbewust worstelen met het onvermogen om onszelf te accepteren. Daardoor komt het zoeken naar de plezierige kanten van het leven soms in overcompensaties tot uitdrukking, zoals in kickjagerij, omdat we van binnen niet weten hoe we in contact met ons echte zelf kunnen komen. Of we verstoppen ons achter plichten en carrière.
Inzicht in de historische en culturele achtergronden en vooral ook de psychologische dynamiek achter de angst om te genieten en de angst achter het onvermogen tot zelfacceptatie geven krachtige instrumenten om echt bij jezelf te komen en op een heel andere manier tegen het leven aan te gaan kijken.
Karen illustreert die dynamiek aan de hand van allerlei alledaagse situaties, en legt in haar bekende heldere en warme stijl uit waarom het zo belangrijk is om gewoon te ZIJN in het hier-en-nu, en van jezelf te houden, wil je van ánderen kunnen houden - en van het leven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Deel 1: Collectieve achtergronden
2. Oude moederreligies: genieten gewenst!
3. De komst van de vadergod
4. Kerk en genieten
5. De loerende depressie
6. De paradijsprojectie
Deel 2: Individuele en familiefactoren
7. Lang leve het Ego!
8. Problemen met de ego-ontwikkeling
9. Deel van een groter geheel
Deel 3: Ik leef, dus ik mag er zijn!
10. Waar staan we nu, waar gaan we heen?
11. Een andere basishouding: van Worden naar Zijn
12. Leven in het hier-en-nu
13. Eert uw vader en moeder - met mate!
14. Durf te zijn wie je bent
15. Houden van je lichaam
16. Onvoorwaardelijk liefhebben en spiritualiteit
17. Tot slot
Literatuur
Over de schrijfster
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan