Lees verder
Theo van Iperen is organisatieadviseur en heeft zich gespecialiseerd in het samen met zijn klanten realiseren van complexe veranderprocessen. Sinds 2000 voert hij zijn adviespraktijk vanuit zijn eigen adviesbureau Giotto management consultants. In 2009 publiceerde hij het bekroonde boek Fuseren is topsport, dat over het vormgeven van fusie-en integratieprocessen gaat en als standaardwerk geldt op dit gebied. Zijn nieuwe boek Terug aan de top komt voort uit het onderzoek dat hij in 2019 deed voor zijn studie aan INSEAD Business School in Frankrijk en uit zijn eigen advieswerkzaamheden voor organisaties in problemen. Theo is als promovendus verbonden aan het Amsterdam Business Research Institute van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Meer over Theo van IperenFuseren is topsport
Praktijkgids voor het managen van fusies
Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789081091480Samenvatting
Winnaar van de PGO-MC Professionaliseringsprijs 2010
Het bedrijfsleven en de not-for-profit sector zijn weinig succesvol in het managen van fusies. Veel tijd en geld gaan verloren zonder dat de fusiedoelen ook maar een stap dichterbij komen. Terwijl het anders kan. 'Fuseren is topsport' bevat een concrete aanpak voor de verschillende fasen van het fusieproces. Stap voor stap. Hoe komen we tot een intentieverklaring die op draagvlak kan rekenen en de basis legt voor succes? Wat er moet gebeuren om de volgende stap te zetten: het daadwerkelijk fuseren. Hoe voorkomen we dat het tempo verloren gaat en de fusie al mislukt is voordat die is aangegaan? En dan de integratie zelf. Het schip op de golven houden en het schip op koers brengen. Hoe regelen we dat? Welke aanpak is effectief?
Het boek is geschreven voor directeuren, bestuurders en toezichthouders die bij fusies betrokken zijn. Het geeft duidelijke antwoorden op basis van proven practices. Geen theoretische verhandelingen maar voorbeelden, checklists, formats en instrumenten. Na dit boek is er geen excuus meer om uw fusie te verknoeien. Het is zo ontwikkeld dat tempo wordt gemaakt, weerstand wordt voorkomen en de fusie niet blijft doorzeuren maar een succes wordt!
Theo van Iperen is oprichter en eigenaar van Giotto Management Consultants, adviesbureau voor strategische organisatieontwikkeling. In dit boek is zijn langjarige ervaring op het gebied van fusiemanagement gebundeld tot een aanpak waarmee u vaart maakt en controle houdt op uw fusieproces.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Theo van Iperen
Inhoudsopgave
1. Inleiding
1.1 Processchool
1.2 Doelgroep
1.3 Overige samenwerkingsvormen
1.4 Opbouw, leeswijzer
1.5 Fusie als topsport
2. Het fusieproces
2.1 Het fusieproces ontleed: vier fasen, twee mijlpalen
2.2 Waarom fusieprocessen lastig zijn
2.3 Bouwstenen fusiemanagement
2.4 Samenvatting
Deel A: De voorbereiding
3. De oriëntatiefase of hoe de intentieverklaring tot stand komt
3.1 Fusiedoelen synergiecheck
3.2 Intentieverklaring
3.3 Aanpak intentieverklaring
3.4 Besluitvorming
3.5 Communicatie
3.6 Samenvatting
4. Op naar het fusiebeslisdocument
4.1 Het fusiebeslisdocument
4.2 Aanpak
4.3 Projectorganisatie
4.4 Rol toezichthouders
4.5 Rol inspraakorganen
4.6 'Technische' werkgroepen
4.7 Besluitvorming
4.8 Communicatie
4.8 Samenvatting
Deel B: De implementatie
5. Introductie
5.1 De implementatieagenda
5.2 De managementopgave
5.3 Onderlinge kennismaking
5.4 Samenvatting
6. De inrichtingsfase: Basis voor de nieuwe organisatie
6.1 Uitwerking inrichtingsaanpak
6.2 Personeelsbenoemingen
6.3 Overige thema's inrichtingsprogramma
6.4 Communicatie
6.5 Samenvatting
7. De transformatiefase: sturen op fusiedoelen
7.1 Transformatieprogramma
7.2 Het transformatieplan
7.3 Aanpak
7.4 Communicatie
7.5 Samenvatting
8. Nabeschouwingen
8.1 Cultuur
8.2 De organisatieadviseur
8.3 Tot slot: terug naar de topsport
8.4 Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Index figuren, instrumenten en praktijkboxen
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan