Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , , , , e.a.

Imperfecte adviseur

Persoonlijke verhalen over het werk

Paperback Nederlands 2017
Verkooppositie 3718
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Samenvatting

Hoe kun je als organisatieadviseur je toegevoegde waarde maximeren? Hoe zorg je ervoor dat weerstand tegen verandering wordt weggenomen – en het liefst als sneeuw voor de zon verdwijnt? Kernthema’s in menig boek over het organisatieadviesvak. Veel van deze boeken hebben een hoog 'show and tell-gehalte': zó moet je het doen en dan word je succesvol! 'Imperfecte adviseur' kiest een geheel andere invalshoek. Hier gaat het niet over 'hoe het moet', maar juist over 'hoe het gáát'.

De praxis van het adviesvak
Elk deeltje van het boek begint met een verhaal over een concreet voorval in de vorm van een narratief. Dat is niet alleen een feitelijke beschrijving van datgene wat er gebeurde, maar vooral de ervaring van de organisatieadviseur zélf. Na het eigen verhaal reflecteert elke auteur op zijn of haar ervaringen ermee. Waar ging het hier om? Waarom reageerde ik zoals ik reageerde? Wat gebeurde er nou echt? De auteurs komen niet op basis van hun ervaringen met fraai gepolijste tips voor hoe je de situaties waar je als adviseur in verzeild kan raken kan 'hanteren' of 'oplossen'. Geen checklists of concreet toepasbare oplossingen dus. Dit vanuit de overtuiging dat die checklists en panklare oplossingen er soms eenvoudigweg niet zijn. Juist dát is een van de boodschappen van dit boek. Namelijk dat je als adviseur soms in onmogelijke dynamieken terechtkomt, die op zich ook allerlei dingen in jouzelf losmaken. Dat werkt vervolgens behoorlijk op elkaar in, zodat je zelf op den duur ook geen idee meer hebt hoe het verder zou moeten.

Nobody is perfect
Juist deze ervaring hebben wij de 'imperfectie' van het organisatieadvieswerk genoemd. Af en toe houdt het gewoon even op en is er simpelweg geen uitweg; soms gebeuren er totaal onverwachte dingen waar je op dat moment geen raad mee weet. Door open te staan voor de imperfecties van en in het werk duikt ook de vraag op hoe je als adviseur (en dus als mens) omgaat met imperfectie. Kun je het van jezelf accepteren dat je op gezette tijden imperfect bezig bent? Welke eisen stelt de adviseur aan zichzelf? Moet je als adviseur wel perfect zijn? Of moet je juist in staat zijn om imperfectie te verduren? En: schuilt er in imperfectie niet ook schoonheid?

Inleven en nieuwe inzichten opdoen
Narratieven staan centraal in de manier waarop dit boek tot stand is gekomen. Een narratief is een ervaringsverhaal over een concrete gebeurtenis, waarbij de auteur ook vertelt wat die gebeurtenissen bij hem of haar teweegbrachten. De verhalen zijn dus geen 'objectieve' beschrijvingen, gaan niet ergens over (geen aboutness dus), maar zijn vertellingen vanuit het withness-perspectief. Dit maakt het voor de lezer mogelijk om zich te identificeren met datgene wat er gaande was en met de ervaringen en emoties van de auteurs – hier dus allen organisatieadviseurs. Juist deze 'transfer' naar de eigen ervaringen van de lezer kan leiden tot een natuurlijke generaliseerbaarheid van het narratief.

Niet generaliseerbaar in de positivistisch-wetenschappelijke zin ('dit geldt altijd en overal') maar in de zin van een verhaal dat bij de lezer allerlei ideeën en nieuwe inzichten oproept over de eigen ervaringen. Juist door de diepgang en rijkheid van de narratieven kan de lezer zich inleven in wat er gebeurde en voor zijn of haar eigen ervaringen nieuwe inzichten opdoen.

Specificaties

ISBN13:9789082326161
Rubriek:Advisering
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Druk:1
Verschijningsdatum:23-6-2017

Expertrecensies (3)

Imperfecte adviseur - Unieke aanwinst
Daan Scheffers | 15 september 2017
Voor een beginnend adviseur is Imperfecte adviseur een feest van herkenning. Even voelde het als een arm om mijn schouder terwijl de schrijver zegt: ‘Voel je niet opgelaten, dit soort fouten maken we allemaal als adviseur’. In Imperfecte adviseur krijgen zeven ervaren adviseurs de ruimte om te vertellen over hun opdrachten en te reflecteren op hun eigen handelen.Lees verder
Imperfecte adviseur - Direct stof tot nadenken
Anke Tijtsma | 29 augustus 2017
Organisatieadviseurs verrichten waardevol werk. Dat doen ze vaak goed. Daar gaan de meeste publicaties over. Maar er bestaat ook een minder succesvolle kant aan het organisatieadviesvak. Waar imperfectie een plek heeft. Heel herkenbaar voor iedere professional.Lees verder
Imperfecte adviseur - Aansprekende praktijkvoorbeelden
Jan Hoogstra | 27 juli 2017
Een adviseur wordt geacht perfect te zijn, zowel door de klant als door zichzelf. Managementboeken zijn vaak gevuld met succesverhalen, de Imperfecte adviseur of situaties worden niet vaak beschreven. Het boek Imperfecte adviseur, persoonlijke verhalen over het werk wil dit taboe doorbreken.Lees verder
Alle expertrecensies (3)

Lezersrecensies

5.0 van de 5
3 stemmen
3
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Imperfecte adviseur - Persoonlijke verhalen over het werk
Martijn van Ooijen 10 juli 2017 Hoe kun je als organisatieadviseur je toegevoegde waarde maximeren? Hoe zorg je ervoor dat weerstand tegen verandering wordt weggenomen – en het liefst als sneeuw voor de zon verdwijnt? Kernthema’s in menig boek over het organisatieadviesvak. Veel van deze boeken hebben een hoog ‘show and tell-gehalte’: zó moet je het doen en dan word je succesvol! Imperfecte adviseur kiest een andere invalshoek. Hier gaat het niet over ‘hoe het moet’, maar juist over ‘hoe het gáát’.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Barbara van der Steen

Drs. Barbara van der Steen, Psycholoog NIP Sociaal psycholoog- Ondernemer- Docent- Proceskundige- Adviseur- Coach- Spreker Barbara van der Steen is sociaal psychologe en (1973) heeft 18 jaar ervaring in verschillende werkomgevingen als adviseur, docent en coach. Sinds 2017 vormt zij Wenders.nu samen met Aart Goedhart, een bureau gericht op ontwikkelen, vernieuwen en vooral ‘vrij en creatief bewegen’. Zij begeleiden organisaties, teams, professionals en ondernemers bij processen die vastlopen en die mensen brengen tot de vraag ‘hoe verder?’ Wat doe je als de werkelijkheid zich niet aan de plannen of afspraken (of jouw ideeën) houdt? Hoe breng je je proces weer in beweging? En welke creatieve interventies zijn mogelijk vanuit de aandacht voor de dynamiek tussen mensen? Verder coachen zij vanuit InPlace.nl ervaren mensen die zich willen ontwikkelen naar ondernemerschap. Barbara is tevens kerndocent bij The School of Life, filosofie voor elke dag. Over o.a. thema’s als Bevlogenheid, Herontdekken van jezelf na tegenslag, Kiezen, Kwetsbaarheid, Veerkracht, een Nieuwe koers en Ondernemerschap. Zij schrijft regelmatig in vakbladen en ze publiceerde een drietal boeken. Ten eerste schreef zij een boek over samenwerken tussen generaties met als titel: Leidinggeven aan dertigers, samenwerken met een veeleisende generatie. Uitgever Nelissen, Soest, december 2004. Met Iet van Slageren. In 2016 schreef zij 'Proceskunde, een pleidooi voor werken met Aandacht', met Aart Goedhart. Zij zijn beide tevens de initiatiefnemers en kerndocenten bij de Foundation Of Corporate Learning van de Leergang Proceskunde, Werken met Aandacht. Ter verdieping van de procesdimensie bij ontwikkelen en organiseren. In 2017 kwam het boek 'Imperfecte Adviseur, persoonlijke verhalen uit het werk' uit samen met 6 vakgenoten over de weerbarstige kant van het werk en de persoonlijke vragen en reflecties die daarbij te stellen zijn over perfectie en imperfectie. Mede-auteurs: Mieke Moor, Antonie van Nistelrooij, Martijn van Ooijen, Thijs Homan, Marcel Kuhlmann en Aart Goedhart.

Andere boeken door Barbara van der Steen

Over Antonie van Nistelrooij

Antonie van Nistelrooij is als bedrijfskundige en psycholoog ruim 15 jaar actief als universitair docent en 20 jaar als managementconsultant. Hij is gespecialiseerd in het vakgebied Organization Development & Change Management. Als docent verzorgt hij bachelor- en masteronderwijs op het gebied van Organizational Behavior en Change Dynamics aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en postmasteronderwijs in diverse MBA-programma's en post-graduateleergangen Verandermanagement en Management Consultancy aan de Academie voor Management, Universiteit Maastricht en aan de Nyenrode Business Universiteit. Ook verzorgt hij onder andere voor TSM in-company-opleidingen, masterclasses en seminars voor diverse bedrijven en instellingen. Als consultant begeleidt hij bedrijven en instellingen met participatieve verandertrajecten waarbij meerdere stakeholders via een doorgaande dialoog veranderingen doorvoeren. Het Whole Scale Change-paradigma is in deze activiteiten het vertrekpunt net zoals het werken met Large Scale Interventie-technieken de rode draad vormt. De hiermee opgedane ervaringen zijn terug te vinden in tal van wetenschappelijke artikelen (zie voor downloads: www.avannistelrooij.nl) en ook in diverse boeken als Collectief Organiseren van Veranderprocessen (1999), Werken met conferenties (2000), Wie verandert er hier nu eigenlijk? (2006) en Voorbij verandermanagement (2008). Antonie is verbonden als universitair docent Organisatieontwikkeling & Change management aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Vrije Universiteit te Amsterdam en maakt daarnaast als zelfstandig gevestigd consultant deel uit van het netwerk LSI Netherlands. Hij is editor van het tijdschrift The Journal of Change Management en als academic supervisor Leadership & Change Management verbonden aan de internationale MBA van Schouten University.

Andere boeken door Antonie van Nistelrooij

Over Martijn van Ooijen

Martijn van Ooijen is veranderkundige at Kessels & Smit, The Learning Company.

Andere boeken door Martijn van Ooijen

Over Thijs Homan

Thijs Homan is hoogleraar Change and Implementation bij de Open Universiteit Nederland en zelfstandig organisatieadviseur, trainer en opleider. Hij schreef onder andere 'Het Et-ceteraprincipe', 'Veranderen als chaotisch proces', 'Organisatiedynamica', 'Wolkenridders' (oratie) en 'Teamleren'.

Andere boeken door Thijs Homan

Over Marcel Kuhlmann

Marcel Kuhlmann is senior consultant bij Kessels en Smit en gespecialiseerd in het begeleiden en regisseren van grootschalige organisatieontwikkelings- en veranderingsprocessen.

Andere boeken door Marcel Kuhlmann

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Imperfecte adviseur