Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs

Handreiking voor het inrichten van een professionele, lerende school

Paperback Nederlands 2020 9789082439724
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 887
Nog niet verschenen, verwacht op 15‑12‑2020
19,95

Samenvatting

Hechte samenwerking van leraren rond eenzelfde groep leerlingen vormt de meest krachtige leeromgeving voor professionals en is de sleutel tot kwaliteitsverbetering, innovatie en werkplezier in het onderwijs. Dit boek biedt schoolleiders en leraren een heldere handleiding om de teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO) stap voor stap in hun school in te voeren.

Het boek is een praktische vertaling van het proefschrift Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier, waarop Ben van der Hilst in december 2019 promoveerde aan de Open Universiteit. QR-codes in de tekst geven toegang tot relevante delen van het proefschrift voor degenen die prijsstellen op meer achtergrondinformatie, maar dit boek kan ook prima als zelfstandig boek gelezen en gebruikt worden.

'Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs' is de meer praktische en geactualiseerde opvolger van het succesvolle Blauwdruk voor de emergente school, dat in 2015 verscheen en sindsdien 11 herdrukken beleefde. Het heeft vele bestuurders, schoolleiders en leraren geïnspireerd om de organisatiestructuur van hun school onder de loep te nemen. Dit boek beoogt dit nog beter te doen.

Specificaties

ISBN13:9789082439724
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:96
Druk:1
Verschijningsdatum:15-12-2020

Over Ben van der Hilst

Ben van der Hilst heeft een lange carrière als leraar, schoolleider, opleider, adviseur en onderzoeker in het onderwijs achter de rug. Hij is een expert op het gebied van de school als arbeidsorganisatie. Een tweede expertisegebied betreft de on¬derwijsorganisatie, de wijze waarop het onderwijsleerproces in de school wordt vormgegeven. Zowel bij de arbeidsor¬ganisatie als bij de onderwijsorganisatie richt zijn expertise zich op een meer leer¬linggerichte, inclusieve school, waarin de professionaliteit van de leraar ten volle gerespecteerd en benut wordt.

Andere boeken door Ben van der Hilst

Inhoudsopgave

Hoofdstuk een: Inleiding en leeswijzer
1.1 Waarom dit boek
1.2 Relatie met het proefschrift
1.3 Opzet van dit boek
1.4 Suggesties voor het gebruik van het boek
1.5 Begeleid of onbegeleid?

Hoofdstuk twee: Beschrijving en analyse van de huidige organisatiestructuur
2.1 Het tekenen van het organogram en een eerste analyse
2.2 Slordige organisatiestructuur door vier ambiguïteiten
2.3 Intermezzo: de ontwikkeling van de organisatiestructuur van scholen in de laatste decennia
2.4 Sturingszwakte: zwakke koppelingen in het organogram

Hoofdstuk drie: Waarom sterke teamvorming (rond leerlingen) zo belangrijk is

Hoofdstuk vier: Drie paradigmaveranderingen bij het invoeren van de team-gecentreerde arbeidsorganisatie
4.1 Van systeem centraal naar leerling centraal
4.2 Van individueel beroep naar werken vanuit een collectief
4.3 Van aansturen van individuen naar ondersteunen van teams

Hoofdstuk vijf: De bouwstenen van de team-
gecentreerde arbeidsorganisatie (TAO)
5.1 Ontwerpen van het onderwijsteam
5.2 Twee pijlers: de leraar als professional en als teamspeler
5.3 De cruciale rol van de schoolleider
5.4 Expertteams
5.5 Het schoolberaad
5.6 Het nieuwe organogram
5.7 Ondersteunende diensten en systemen
5.8 Congruentie in heel de organisatie
5.9 Visie op onderwijs én op de organisatie

Hoofdstuk zes: Leidinggeven in en aan de TAO
6.1 De paradox van het sturen op zelfsturing
6.2 Ontwerpen en onderhouden
6.3 Ondersteunen
6.4 Ondubbelzinnig handelen
6.5 Nabij, teamgericht leiderschap

Hoofdstuk zeven: Implementatie van de TAO
7.1 Een van bovenaf opgelegde verandering
7.2 De focus op het waarom
7.3 Een halve TAO bestaat niet
7.4 De ouders
7.5 De MR
7.5 Onderzoek

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs