Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Cruise. Control?

Effectieve rapportages die je als vanzelf gebruikt

Gebonden Nederlands 2017
Verkooppositie 81259 dagen in de top 100
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Worden managementrapportages in uw organisatie ook zo slecht gebruikt? Heeft u veel rapportages, maar kunt u er eigenlijk niet mee uit de voeten? Wilt u een compacte set aan effectieve rapportages, maar weet u niet hoe u dat realiseert?

De laatste twee decennia hebben de meeste organisaties veel tijd en geld geïnvesteerd in Business Intelligence Software, analytics tools en big data, in de hoop daarmee beter te kunnen sturen. Ondanks al deze inspanningen blijkt telkens weer dat managementrapportages nauwelijks worden gebruikt. En de techniek is allang geen excuus meer. Het lijkt alsof organisaties niet in staat zijn om effectieve rapportages te maken die als vanzelf worden gebruikt. Waarom lukt dat niet?

Wij hebben het uitgezocht. Dit boek gaat over de praktische belemmeringen die gebruikers van dashboards en rapportages ervaren in de dagelijkse praktijk. Belemmeringen die zowel de inhoud als de vormgeving betreffen. Dat heeft onder andere te maken met hoe ons menselijk brein werkt en hoe wij mensen informatie verwerken. Gelukkig kunnen we de oorzaken van ineffectieve rapportages en dashboards makkelijk wegnemen en kunnen we de effectiviteit van rapportages enorm verbeteren.

Dit boek bevat concrete oplossingen en heel veel praktische tips & tricks om zelf toe te passen bij het maken van rapportages. Een soort doe-het-zelf-boek, maar wel met een goede onderbouwing vanuit modellen over besturing en informatieverwerking. Een boek voor iedereen die bezig is met het besturen van een organisatie. Van operationele managers tot aan de CFO. Maar ook voor diegenen die zich in een organisatie dagelijks bezighouden met het produceren van informatie. Een boek om gewoon direct mee aan de slag te gaan.

'Cruise. Control?' is gebaseerd op meer dan 25 jaar praktijkervaring in alle branches in Nederland. Het is geschreven door Merlijn Gillissen en Charles van der Ploeg, organisatieadviseurs en oprichters van Decido.

Specificaties

ISBN13:9789082688306
Trefwoorden:rapportage
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:180
Uitgever:Decido
Druk:1
Verschijningsdatum:3-5-2017

Expertrecensies (1)

Cruise. Control? - Naar goede rapportages
Frank van Kuijck | 2 augustus 2017
Je kan de mail niet openklappen of er is een verzoek tot het doen van een verantwoording of een rapportage van de afdeling control. En wat moet je hier eigenlijk mee? Toen ik het boek Cruise. Control? aan het lezen was besefte ik hoe vaak ik gevraagd wordt om of bestookt wordt met rapportages.Lees verder

Lezersrecensies

4.9 van de 5
23 stemmen
21
2
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Gillissen en Van der Ploeg: De bottleneck bij rapportages
Jeppe Kleyngeld 25 mei 2017 Het besturen van een organisatie is geen sinecure. De hoeveelheid gegevens neemt nog steeds exponentieel toe en zijn ook steeds sneller beschikbaar. Daardoor verouderen gegevens ook steeds sneller en is de tijd om goed onderbouwde beslissingen te nemen enorm afgenomen.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Merlijn Gillissen

Merlijn Gillissen (1971) studeerde Econometrie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Na een paar jaar wetenschappelijk onderzoek op het gebied van milieu en economie en een uitstapje naar het Centraal Plan Bureau, begon hij in 1996 als management consultant bij Oasis, gericht op managementinformatie en performance management. Tussen 2000 en 2005 was hij manager bij Ordina. In 2006 richtte hij met Charles van der Ploeg Decido op.

Andere boeken door Merlijn Gillissen

Over Charles van der Ploeg

Charles van der Ploeg (1964) studeerde Bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na zijn militaire dienst begon hij in 1990 als management consultant bij Oasis. Vanaf dat moment heeft hij zich bezig gehouden met managementinformatie en performance management. Tussen 2000 en 2005 was hij directeur bij Ordina. In 2006 richtte hij met Merlijn Gillissen Decido op.

Andere boeken door Charles van der Ploeg

Inhoudsopgave

Voorwoord 1

Hoofdstuk 1 5
Van informatieproductie naar informatiegebruik
Wie wil als professional niet het beste uit zichzelf of collega’s halen? 5
De informatieparadox 6
De rapportageparadox 7
De gevolgen van de informatie- en rapportageparadox 9
De inhoud van dit boek 10

Hoofdstuk 2 13
Besturing van de organisatie en de verschillende soorten rapportages
Verantwoording versus sturing 14
Meerdere niveaus van sturen 16
Managementdashboard 21
Actiegerichte rapportages 23
Het juiste instrument voor de juiste doelgroep 24
En... actie! 27

Hoofdstuk 3 29
Inhoudelijke valkuilen
Belemmeringen en valkuilen 29
Er is geen samenhang tussen oorzaak en gevolg 31
Te veel indicatoren om op te sturen 33
De indicatoren zijn niet/nauwelijks door de manager te beïnvloeden 34
De indicatoren sluiten niet aan bij de operationele besturing 35
De rapportages bevatten geen targets, stoplichten of normstelling 37
En... actie! 39

Hoofdstuk 4 41
Duidelijke doelen
Een duidelijke koers 41
Het begrippenkader 42
Goal Alignment: de doelen op één lijn brengen 44
Focus aanbrengen met de strategiekaart 46
Van strategische doelen naar indicatoren 55
Alignment: doorvertaling van organisatiedoelen naar afdelingen 57
En... actie! 64

Hoofdstuk 5 67
Operationele sturing
Van strategie naar dagelijkse praktijk 67
Outcome measures en performance drivers 68
Actiegerichte indicatoren 76
Doorklikken naar specifieke situaties 78
De inhoudelijke belemmeringen opgelost 83
En... actie! 87

Hoofdstuk 6 89
Visuele valkuilen
De juiste verpakking 89
De vijf grootste visuele valkuilen 90
Verkeerd gebruik van grafische objecten 91
Verkeerd of onhandig gebruik van schalen en assen 92
Verkeerd gebruik van kleuren en signalering 94
Te veel of te weinig precisie 96
Te rommelig en overbodige franje 98
En... actie! 99

Hoofdstuk 7 101
De (ver)werking van visuele informatie
Je gaat het pas zien als je het door hebt 101
What you see is what you get? 102
Twee systemen om te denken en analyseren 105
De impact op managementrapportages 108
Kleur en vorm en ruimtelijke positionering 110
Clusteren van informatiechunks 114
Data-ink ratio optimaliseren 115
Efficiëntiecriterium 117
En... actie! 119

Hoofdstuk 8 121
De ontwerp-toolkit
Veelgebruikte grafische objecten 121
Effectieve visuele presentatieobjecten 122
Lijndiagram 122
Staafdiagrammen 125
Bulletgraph 127
Sparkline en bandline 129
Niet-effectieve visuele weergaves 131
Het overzicht van datavisualisatie 135
Vuistregels voor een effectief dashboard 138
Vuistregels voor een effectief actiegericht rapport 140
En... actie! 141

Hoofdstuk 9 143
Het ontwerpproces
Een goede bouwtekening is meer dan de som der delen 143
Actiegerichte sturing: de interactie tussen mensen 144
Het aangescherpte kader 146
Drie ontwerpmethoden 147
Storyboardtechniek 151
Prototyping 156
Bottlenecks tijdens prototyping 158
Bètaproductie 160
En... actie! 162

Hoofdstuk 10 163
Afsluiting en vervolg

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Cruise. Control?