

Ben van Cranenburgh is neurowetenschapper. Hij studeerde geneeskunde in Amsterdam en werkte daarna vele jaren als wetenschappelijk onderzoeker (neurofysiologisch onderzoek en klinisch onderzoek bij CVA-patiënten).
Meer over Ben van CranenburghLeven na hersenbeschadiging
Een gids voor mensen met hersenbeschadiging en hun hulpverleners
Gebonden Nederlands 2022 3e druk 9789090365572Samenvatting
Mensen met hersenbeschadiging (trauma, CVA etc.) komen vaak, al of niet na ziekenhuisopname of revalidatie, weer thuis. Dan blijken vaak niet voorziene problemen op te duiken. Velen zeggen zelfs dat de problemen pas echt beginnen wanneer ze hun leven weer proberen op te pakken.
Dan wordt pijnlijk duidelijk dat er behalve motorische bijna altijd ook andere stoornissen of veranderingen kunnen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van cognitie, stemming, emotioneel gedrag en persoonlijkheid.
Deze veranderingen kunnen beslissend zijn voor het verdere verloop van het leven. In de instelling komt het functioneren binnen de eigen context (thuis, familie, wijk, werk) nauwelijks aan bod. Een analyse en aanpak in de eigen omgeving is daarom nodig. Hulpverleners, waaronder thuiszorg, huisarts, fysiotherapeut of psycholoog, kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Dit boekje geeft hiervoor een inhoudelijke onderbouwing, met vele uit het leven gegrepen voorbeelden.
Het is opgebouwd uit 2 delen: 1. Achtergronden en 2. Aanpak, en omvat 7 hoofdstukken. Aan het eind van ieder hoofdstuk wordt een suggestie gedaan hoe het betreffende onderwerp in eenvoudige bewoordingen aan patiënt of partner uitgelegd zou kunnen worden.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan