Groeien als gespreksleider
Omgaan met lastige situaties in een vergadering, training en PLG
Gebonden Nederlands 2015 1e druk 9789461182098Samenvatting
Een groepsbijeenkomst in goede banen leiden gaat niet vanzelf. Iedereen die weleens voor een groep staat - als trainer, workshopleider of voorzitter van een vergadering - weet dat. Wat doe je als een deelnemer veel te vaak het woord neemt waardoor de rest stilvalt? Of als de sfeer plots omslaat en er een emotionele discussie ontstaat? Elke gespreksleider heeft vaardigheden nodig om in te spelen op onverwachte situaties.
Dit boek biedt diverse strategieën om in te grijpen. De uitgave maakt onderscheid tussen beginnende en meer ervaren gespreksleiders. Als beginner gebruik je de basistechnieken. Wie die beheerst, kan zijn repertoire aan interventies uitbreiden met strategieën voor gevorderden. Door oefening en reflectie kan iedereen een deskundige gespreksleider worden.
Trefwoorden
groepsinterventies gespreksleiding vergaderen training communicatie vergadertechnieken interventies groepsdynamiek faciliteren gespreksvaardigheden persoonlijke effectiviteit probleemoplossing conflicthantering professionele ontwikkeling vergadervoorzitter workshopleider emotieregulatie coachen lastige deelnemers zelfvertrouwen preventieve interventies groepsprocessen expertiseontwikkeling bijeenkomsten aandachtsmanagement presenteren congruentie compassie belangengestuurd onderhandelen probleemdeelnemers
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Over de auteurs
Inleiding
1. De reis van beginner tot expert
2. Zelfvertrouwen ontwikkelen
3. Basisprincipes van effectieve interventie
4. Overgaan tot interventie
5. Veelvoorkomende problemen
6. Omgaan met veelvoorkomende uitdagingen
7. Strategieën voor gevorderde interventie
Appendix
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan