Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De start-up scorecard

Het geheim van succesvolle start-ups ontrafeld

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 9789461265630
Voormalig top 100Totaal 34 dagen
Verkooppositie 5917Hoogste positie: 31
Direct te downloaden

Samenvatting

Waarom groeit de ene start-up uit tot een miljardenbedrijf terwijl de andere mislukt? Dit boek beschrijft de succesfactoren die bepalen of er muziek zit in een startende onderneming.

Aan de hand van de vier dimensies Purpose, Profit, People en Product kun je met de scorecard berekenen of een onderneming excelleert op het gebied van groei, winstgevendheid en maatschappelijke impact. Je ziet direct of een start-up succesvol is of gedoemd om te mislukken. Met de scorecard krijg je:

* inzicht in de succesfactoren
* inzicht in de faalfactoren
* handvatten om het succes te vergroten
* maximaal rendement op start-upinvesteringen

De start-up scorecard is een onmisbaar standaardwerk voor zowel ondernemers als investeerders. Ondernemers kunnen de scorecard inzetten om hun succes en hun aantrekkelijkheid voor investeerders te vergroten. Investeerders kunnen de scorecard gebruiken om bedrijven met de meeste potentie te selecteren. Profiteer daarnaast van alle inzichten uit interviews met Nederlandse topondernemers en investeerders. Als lezer krijg je toegang tot een online platform waar je de scorecard kunt invullen en de score direct kunt vergelijken met peers.

Geert-Jan Smits heeft zelf meerdere ondernemingen opgericht. Als investeerder en adviseur deed hij daarna veel kennis en ervaring op aan de andere kant van de tafel. Smits heeft een groot netwerk in de start-up- en investeerderswereld en is een ervaren spreker.

'We vinden het gaaf om ons bedrijf en onszelf telkens weer opnieuw uit te vinden'

Specificaties

ISBN13:9789461265630
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:320
Druk:1
Verschijningsdatum:17-5-2023
Hoofdrubriek:Ondernemen
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Succesvolle founders hebben skin in the game
Hans van der Klis 21 juli 2023 Serie-ondernemer en investeerder Geert-Jan Smits was lang niet altijd succesvol. Hij verkocht drie bedrijven met winst, maar moest ook wel eens de stekker uit een onderneming trekken. Om te leren hoe hij als ondernemer en als investeerder zijn kans op succes kon vergroten, schreef hij ‘De start-up scorecard’. Smits: ‘Het is helemaal niet nodig om de eerste te zijn met een nieuw product.’
preview
De start-up scorecard - Het geheim van succesvolle start-ups ontrafeld
Smits 1 mei 2023 Start-ups hebben één ding gemeen: ze falen meestal. Hoe mooi zou het zijn als je kunt voorspellen welke start-ups succesvol worden en welke niet. Want waarom groeit de ene start-up uit tot een miljardenbedrijf terwijl de andere mislukt? Dat is de kernvraag aldus Geert-Jan Smits, auteur van ‘De start-up scorecard’. In zijn preview vertelt hij erover.

Over Geert-Jan Smits

Geert-Jan heeft zelf meerdere ondernemingen opgericht. Als investeerder en adviseur deed hij daarna veel kennis en ervaring op aan de andere kant van de tafel. Smits heeft een groot netwerk in de start-up- en investeerderswereld en is een ervaren spreker. Geert-Jan is oprichter van Flinders (2010), een online design woonwinkel die meer dan 40.000 designmeubels, lampen en woonaccessoires verkoopt in Nederland en België. Flinders heeft tevens een designstudio in Zaandam en Gent. Voorheen was hij oprichter en CEO van Jungle Minds (2000) een internetadvies- en ontwerpbureau gevestigd in Amsterdam. Geert-Jan heeft een voorliefde voor duurzame initiatieven en is investeerder in meerdere ondernemingen op het gebied van digital en duurzaamheid, waaronder BYBORRE, Goboony, Occony RSGA Design, Seenons, Valyuu, Vendora en Workbrands.    

Andere boeken door Geert-Jan Smits

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

DEEL 1: HET FENOMEEN START-UPS
Inleiding: Start van Jungle Minds
1.1 Wat is een start-up?
1.2 Start-up: geschiedenis
1.3 Duur van een start-up
1.4 Verschil tussen start-up en scale-up
1.5 Hoe begin je een start-up?
1.6 Incubators en accelerators
1.7 Start-upevents en -awards
Interviews: Thijs Verheul | Remco Hofstede

DEEL 2: WAT MAAKT EEN START-UP SUCCESVOL?
Inleiding: Succes is een eindresultaat
2.1 Wat bepaalt het succes van een start-up?
2.2 Hoe definieer je succes?
2.3 Start-upstatistieken
Interviews: Herman Kienhuis | Josefien Groot

DEEL 3: VERANDERING IN FOCUS
Inleiding: Flinders' en Gelderlands duurzame ambities
3.1 De verandering
3.2 Veranderingen bij klanten
3.3 Veranderingen bij medewerkers
3.4 Veranderingen bij investeerders
Interviews: Tim van Oerle | Tommy Hurley

DEEL 4: DIMENSIE PURPOSE
Inleiding: De purpose van Pacha Panels
4.1 Wat is purpose?
4.2 De kracht van een purpose
4.3 Doelen stellen en meten
4.4 Succesfactoren binnen de dimensie purpose
Interviews: Ariane Roos | Machtelt Groothuis

DEEL 5: DIMENSIE PROFIT
Inleiding: Uit de oude doos: bespanbusiness
5.1 De dimensie profit en het belang
5.2 De valley of death
5.3 Financiering regelen in de start-upfase
5.4 Succesfactoren binnen de dimensie profit
Interviews: Vincent Pieterson | Johan van Mil

DEEL 6: DIMENSIE PEOPLE
Inleiding: Uit de oude doos: Studenten Rok Verhuur
6.1 De dimensie people en het belang
6.2 Waarom een team en geen solo-oprichter?
6.3 Hoe formeer je een team?
6.4 Succesfactoren binnen de dimensie people
Interviews: Arnoud Haverlag | Oscar Kneppers

DEEL 7: DIMENSIE PRODUCT
Inleiding: Uit de oude doos: handel in legerkistjes
7.1 De dimensie product en het belang
7.2 Innovatie en start-ups
7.3 Succesfactoren binnen product
Interviews: Jeroen Doorenbos | Marco Aarnink

DEEL 8: INVESTEREN IN START-UPS
Inleiding: Mijn persoonlijke faalinvesteringen
8.1 Investeren in start-ups
8.2 Seed-fondsen in Nederland
8.3 Drie dimensies van belang voor investeerders
8.4 Dimensie: pitch deck
8.5 Dimensie: financial plan
8.6 Dimensie: deal
Interviews: Heleen Dura van Oord | Arthur Kosten

DEEL 9: START-UP METRICS?
Inleiding: De metrics van Flinders
9.1 Start-ups volgen en meten
9.2 KPI's voor start-ups
9.3 Dashboards
Interviews: Patrick Polak | Marco Pieters

Dankwoord
Literatuurlijst
Aantekeningen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De start-up scorecard