Lees verder
Peter Terlouw is verandermanager bij de rijksoverheid. Momenteel is hij programmamanager interdepartementale samenwerking subsidieverlening.
Meer over de auteursHoe ruikt verandering?
Het verstaan van veranderaars
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 1e druk 9789462740891Samenvatting
Stel, u heeft als adviseur of manager de ambitie om iets te veranderen. 'Iets' kan daarbij van alles zijn: de organisatiecultuur, de bedrijfsstrategie, de sturingsfilosofie, de personeelsopbouw, de politieke sensitiviteit van de leiding, de veranderbereidheid bij medewerkers, het maatschappelijk draagvlak in de omgeving. Het maakt niet uit, vult u zelf maar in. Taal vormt voor het realiseren van die ambitie uw grondstof, halffabricaat en eindproduct.
Als u iets wilt veranderen, doet u onvermijdelijk een beroep op uiteenlopende taalregisters: de taal van de organisatie waar u verandering wilt bewerkstelligen, maar ook de vaktaal die gangbaar is binnen de veranderprofessie en daarnaast wellicht uw eigen - meer of minder bewust ontwikkelde - taal. Soms sluiten de taalregisters mooi op elkaar aan, maar soms ook zit er duidelijk ruimte tussen. Vaktaal is daarbij vaak vrij dwingend, maar juist ook uw vermogen om eigen (tijdelijke) taal te ontwikkelen kan bij het bewerkstelligen van verandering verschil maken, omdat we niet alleen zeggen wat we zien maar ook zien wat we zeggen: de dingen pas scherp zien als we in staat zijn ze onder woorden te brengen.
Vaktaal biedt belangrijke concepten, methoden en modellen voor het bewerkstelligen van verandering. Tegelijk schiet dat taalregister vaak tekort waar kwesties die er echt toe doen de stilte worden ingeduwd. De inzet van dit 'werkboek' is om de stilte (weer) een stem geven: verandering begrijpen en waar nodig helpen bewerkstelligen door een vaak nog onopgemerkte stilte hoorbaar te maken, door er een stem aan te geven. Methodisch, overwogen en doordacht. En ook: zoekend, intuïtief, instinctief en daarmee ook echt persoonlijk.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Peter Terlouw
Over Mark van Twist
Inhoudsopgave
1. Verstaan van/voor veranderaars
1.1 Taal voor verandering
1.2 De veranderaar: snappen is ontsnappen
1.3 In zeven stappen naar een eigen verandertaal?
1.4 Een werkboek: verandering mee-maken
1.5 Verantwoording bij deze hertaling
2. Hoe ruikt verandering?
2.1 Een merkwaardige vraag
2.2 Een vraag, twee antwoorden
2.3 Opbrengsten van een omweg
2.4 Betekenissen blootleggen (of: in woorden vangen)
2.5 Stem geven aan de stilte …
3. Paradoxen van professionalisering
3.1 Een cynische gedachte
3.2 Scholing: aanleren is (ook) afleren
3.3 Taal van het tekort
3.4 De buitenstaander en de afvallige
3.5 Ontmaskeren van de onschuld
3.6 Herstel van stemverhoudingen
3.7 Een geruststellend weten
4. Woordenwerk
4.1 Ver-talen is ver-raden
4.2 Strijd om taal
4.3 De verstaanbaarheidsdriehoek: een (wegwerp)model
4.4 Bewegingen maken
4.5 Wat standhoudt, is waar
5. De praktijk die terugpraat
5.1 Wat zegt u?
5.2 Sprakeloze en stilzwijgende taal
5.3 Jezelf op het spel zetten: ont-zeggen als onmogelijkheid
5.4 Zoek en vervang
5.5 Nieuwe registers opentrekken (of: woorden die werken)
5.6 En weer wegwerpen …
Intermezzo – Een illustratie van het zesstappenplan: conceptuele lenigheid
6. Zeggen is zijn: verandering (eigen) maken
6.1 Bewegingsleer en veranderkunde
6.2 Meesterschap over model en methode
6.3 Wat je zegt, ben je zelf
6.4 Methodologie ‘eigen maken’
6.5 Een herkenbare handtekening zetten
7. Welk boek las u?
Annex: Stemmen die op de achtergrond meepraten
-Literatuur, met of zonder hoofdletter
-Verstaan van/voor veranderaars
-Hoe ruikt verandering?
-Paradoxen van professionalisering
-Woordenwerk
-De praktijk die terugpraat
-Zeggen is zijn: verandering (eigen) maken
-Welk boek las u?
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan