Silke den Hartog – de Wilde heeft ruim tien jaar ervaring als toekomstverkenner en trainer van strategen binnen (semi)overheden en het bedrijfsleven.
Meer over Silke den Hartog – de WildeGrip op de Toekomst
Toekomstverkennen om uw organisatie klaar te maken voor de toekomst
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789463428972Samenvatting
We kennen allemaal bedrijven die ooit zeer succesvol waren. Denk aan Nokia, Kodak en Blockbuster. Zij hebben gemeen dat grootschalige, disruptieve veranderingen niet tijdig werden gesignaleerd en verloren daarmee grip op de toekomst. Dat is deze organisaties duur komen te staan.
Nu kan niemand de toekomst voorspellen, maar je kunt deze wel (systematisch) verkennen. Dit boek laat je kennis maken met een aantal bekende en beproefde methoden van toekomstverkenning. Van het door Shell beroemd geworden Scenarioplanning tot het meer contemporaine science fiction prototyping. Van Wild cards en zwarte zwanen tot roadmapping.
De verschillende methoden worden kort en begrijpelijk uitgelegd en geïllustreerd met duidelijke voorbeelden. Schrijfster Silke den Hartog-de Wilde heeft ruim tien jaar ervaring als toekomstverkenner en trainer van strategen binnen (semi)overheden en het bedrijfsleven.
Dit boek is onmisbaar voor managers, strategen, innovators en andere professionals die (effectief willen) bijdragen aan de strategie en innovatie van een organisatie. Ga zelf direct aan de slag met toekomstverkenning, dan kun jij morgen het verschil maken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Acht stappen om je toekomstverkenning voor te bereiden en te positioneren
3. Methoden
4. Trendanalyse
5. Scenarioplanning
6. Testtunnellen
7. Three Horizons
8. Wild Cards
9. Science Fiction Prototyping
10. Roadmapping
11. Wanneer welke methode?
Literatuurlijst
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan