Edgar Karssing is als hoogleraar Filosofie, beroepsethiek en integriteitsmanagement verbonden aan Nyenrode Business Universiteit.
Meer over Edgar KarssingHet feilbare geweten
In gesprek met Adam Smith over ethiek in beroep en bedrijf
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789491252587Samenvatting
Hoe kunnen bestuurders, managers en professionals gewetensvolle beslissingen nemen? Op welke manier geef je ethiek handen en voeten in beroep en bedrijf? Is er een medicijn tegen de morele feilbaarheid van mensen?
In dit boek gaat Edgar Karssing in gesprek met Adam Smith (1723-1790) als gids en leermeester bij het doordenken van hedendaagse problemen en uitdagingen.
Adam Smith is vooral bekend als auteur van het economieboek 'Wealth of Nations'. Smith was echter in de eerste plaats een moraalfilosoof die nadacht over de vraag hoe mensen in vrede, vrijheid en voorspoed een goed leven kunnen hebben. In zijn ethiekboek The theory of moral sentiments beschrijft Smith op briljante wijze de wording en werking van ons geweten – de manier waarop wij moreel oordelen – en de feilbaarheid van mensen. Ook geeft hij ons suggesties voor een moreel goed leven.
In 'Het feilbare geweten' maakt Edgar de vertaalslag naar de praktijk: wat kunnen we van Adam Smith leren? Met korte dialogen, eigentijdse beschouwingen en mijmeringen brengt hij Smith’s gedachtegoed tot leven en maakt hij ethiek hanteerbaar voor een wereld waarin geld verdienen ook belangrijk is.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Kennismaken met Adam Smith 13
2. Gemoedsrust 31
3. De Onpartijdige Toeschouwer 45
4. Een moreel kompas 73
5. Das Adam Smith Problem 101
6. Het feilbare geweten 119
7. Moreel leren 145
Dankwoord en opdracht 167
Over de auteur 168
Verantwoording 169
Eindnoten 171
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan