

hoogleraar Strategie en Transformatiemanagement, Nyenrode Business Universiteit.
Meer over de auteursSustainable Business Modeling
Een besluitvormingsinstrument voor duurzame bedrijfsvoering
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 9789052619644Samenvatting
Veel ondernemingen en organisaties zoeken naar een betere balans tussen People, Planet en Profit. Maar hoe vindt u die? Strategische beslissingen over een duurzame bedrijfsvoering neemt u in elk geval niet op basis van een vaag onderbuikgevoel. Hoe krijgt u wél grip op de situatie?
'Sustainable Business Modeling' helpt ondernemingen zicht te krijgen op wat voor hen de juiste beslissingen zijn. SBM is een combinatie van kwantitatief (laten) rekenen en kwalitatief action research en action learning, waarbij medewerkers en management - via strategische rondetafelgesprekken - marktgegevens, studies en andere relevante informatie inbrengen.
Door met elkaar prestatie-indicatoren te formuleren, deze van een waarde te voorzien en te koppelen aan duurzame strategische doelstellingen, wordt niet alleen de strategie op een transparante wijze geformuleerd, maar ook het pad er naartoe cijfermatig onderbouwd. Het rekenhart van dit proces wordt gevormd door The Business Simulator.
Het shared value-concept van Michael E. Porter is enthousiast ontvangen. Maar het bleef een concept in een black box. Met 'Sustainable Business Modeling' en 'The Business Simulator' hebben de auteurs dit concreet en inzichtelijk weten te maken, met een laagdrempelige, interactieve aanpak en met harde cijfers als uitkomst.
De simulatiemogelijkheden en visualisaties geven ruimte voor een objectieve discussie. Hoe dat in de praktijk werkt, komt naar voren in de verschillende cases - uit de zorg, de metaalindustrie, een science center en de energiesector - die in dit boek stap voor stap beschreven worden.
'Sustainable Business Modeling' biedt een effectief handvat voor transparantie in de strategische besluitvorming over duurzame bedrijfsvoering, zodat u niet alleen de interne, maar ook de externe stakeholders meekrijgt.
Trefwoorden
duurzaamheid besluitvorming businessmodellen triple bottom line strategisch management simulatiemodellen shared value kwantitatieve analyse prestatie-indicatoren interdisciplinariteit action research scenario-analyse stakeholdermanagement innovatie corporate social responsibility geïntegreerde verslaggeving duurzaam inkopen transparantie energietransitie verandermanagement milieu-impact duurzame waardecreatie collaborative research maatschappelijke verantwoordelijkheid risicomanagement
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jacques de Swart
Inhoudsopgave
Deel I
1. Het strategisch belang van Sustainable Business Modeling
2. Shared value als kader voor Sustainable Business Modeling
3. Innovatieve duurzaamheid als aanjager voor verantwoorde groei
4. Methodische interdisciplinariteit en interactiviteit als input
5. Action research als generator van financiële en niet-financiële KPI's
6. De toolbox rond The Business Simulator
Deel II
7. De ondersteuning van duurzame besluitvorming met The Business Simulator
8. Casus IZZ
9. Casus NEMO
10. Casus Rimetaal
11. Casus Energie
Deel III
12. De meerwaarde van Sustainable Business Modeling
13. Strategie en duurzaamheid in de praktijk: van CSR naar Shared Value Creation
14. Duurzaamheid in jaarverslagen
15. Inkoop als sleutel voor duurzaam leveren
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan