IE in Bedrijf - Deel 1: handelsnamen en merken
Alles wat u moet weten over intellectuele eigendom voor uw bedrijf
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789082373264Samenvatting
Intellectueel Eigendom (IE) in Bedrijf is het eerste echt praktische boek voor ondernemingen die zorgvuldig om willen gaan met hun intellectueel eigendom, zoals hun handelsnaam en merk.
IE in Bedrijf is geschreven in duidelijke taal en staat vol met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs: Marjolein Driessen, advocaat/partner bij Legaltree en specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht en Theo-Willem van Leeuwen, merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor. Fabels worden uit de wereld geholpen en ondernemers krijgen tips over hoe ze de vruchten kunnen plukken van een goede bescherming van hun intellectueel eigendom.
Het eerste deel van de serie is getiteld: Handelsnamen en Merken. Wat is eigenlijk het verschil tussen een handelsnaam en een merk? Hoe ga je goed om met de naam van je bedrijf en van je producten? Hoe voorkom je dat een ander met jouw zorgvuldig gekozen naam aan de haal gaat? En als dat toch gebeurt, welke middelen heb je dan om dit misbruik tegen te gaan? Het is slechts een greep uit de vragen die Marjolein Driessen en Theo-Willem van Leeuwen helder hebben beantwoord.
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
De eerste stap richting een nieuwe naam
Familienamen
Fictieve en fantasienamen
Beschrijvende namen
Verwijzende/associatieve namen
Merken en handelsnamen gebaseerd op een gewoon woord
Stappenplan naam-/merkcreatie
2 Wat is een handelsnaam, wat zijn de vereisten en hoe bescherm ik een handelsnaam?
Handelsnaam
Bescherming van een handelsnaam
Vereisten voor bescherming
Bescherming tegen wat/wie?
3 Wat is een merk en hoe registreer ik een merk?
Een merk
Woordmerken
Logo’s/beeldmerken
Slagzinnen
Vormmerken
Kleurmerken
Klankmerken
Bijzondere merken
4 Welke eisen stelt de wet aan een merk en wat kan geen merk zijn?
Een merk – de eisen
Grafische weergave of ook digitaal
Onderscheidend vermogen
Wat kan geen merk zijn?
Openbare orde/goede zeden
Gebruik van staatssymbolen
Misleidende merken
5 Wat is het verschil tussen een handelsnaam en een merk?
En: is registratie van een merk wel nodig?
Gebruik vs. registratie
Onderscheidend?
Regionaal vs. Benelux
Naam vs. teken
Reikwijdte bescherming
Belang merkregistratie
6 Hoe kunnen problemen met een handelsnaam/merk worden voorkomen?
Het belang van goed (voor)onderzoek
Wat nu als er een gelijkende naam gevonden wordt?
7 Hoe claim ik alle rechten?
Registratie geeft rechten, niet het enkele gebruik
Hoe lang duurt merkbescherming?
Waar en hoe wordt een merk geregistreerd?
Op wiens naam wordt het merk geregistreerd?
Voor welke producten en diensten wordt een
merk geregistreerd?
Waar vindt registratie plaats: in Nederland / EU / wereldwijd?
China
Stappenplan
8 Wat kan ik bestrijden met een handelsnaam of merkregistratie?
Handelsnaam
Jongere gelijke(nde) handelsnaam
Plaats van vestiging
Aard van de onderneming
Verwarringsgevaar
Conclusie
Merkrecht
Artikel 2.20 BVIE
Sub a – identiek teken / identieke waren/diensten
Sub b – overeenstemmend teken / soortgelijke waren/diensten
Sub c – bekend merk
Sub d – ander gebruik
Inbreuk, en dan?
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan