Openbaar bestuur en media
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789089742223Samenvatting
Welke rol speelde mediaberichtgeving bij de afschaffing van het Kinderpardon? Had de social media discussie over dierenleed in de Oostvaardersplassen effect op het handelen van Staatsbosbeheer en de provincie Flevoland? En moeten publieke organisaties zoals de Belastingdienst zich druk maken om hun reputatie, of is dat alleen iets voor commerciële bedrijven?
Dit boek behandelt hoe media het openbaar bestuur beïnvloeden en vice versa. Aan de hand van herkenbare casussen passeren theorieën op het gebied van mediatisering, agendasetting, framing, besluitvorming, reputatiemanagement, de totstandkoming van het nieuws, publieke verantwoording en strategische communicatie de revue. Het bespreekt de implicaties voor drie actuele ontwikkelingen: het toenemend belang van mediabewustzijn, de verschraling van met name lokale media en de opkomst van desinformatie.
Openbaar Bestuur en Media maakt inzichten uit de bestuurskunde en communicatiewetenschap toegankelijk voor professionals in het openbaar bestuur, studenten en onderzoekers. Aan professionals in het publieke domein biedt de nuchtere, evidence-based aanpak aanknopingspunten voor reflectie en handelen. Het state-of-the-art overzicht van kennis verbreedt het arsenaal van studenten en zet onderzoekers op nieuwe sporen.
Trefwoorden
medialogica openbaar bestuur mediatisering communicatie social media agendasetting framing publieke verantwoording reputatiemanagement nieuwsmedia nieuwsfactoren overheid beleidsprocessen transparantie publieke opinie legitimiteit strategisch management mediahype desinformatie cocreatie socialmediamonitoring verantwoordingsprocessen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Introductie 13
Deel I De invloed van media op het openbaar bestuur 27
2 De subtiele en abrupte gevolgen van (social) medialogica 29
3 Maatschappelijke problemen en oplossingen op de beleidsagenda 53
4 De evaluatie van organisaties en beleid: media en publieke verantwoording 71
Deel II Hoe het openbaar bestuur omgaat met media 91
5 Het belang van beeldvorming: publieke organisaties, reputatie en media 93
6 @OverheidOnline. Socialmediagebruik door publieke organisaties 113
7 Conclusies 135
Bibliografie 153
Trefwoordenregister 175
Over de auteurs 179
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan