

Geertrui Mieke De Ketelaere heeft de afgelopen 25 jaar voor verschillende multinationals gewerkt aan alle aspecten van data en analyse.
Meer over Geertrui Mieke De KetelaereMens versus machine
Artificiële intelligentie ontrafeld
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789464012132Samenvatting
Wie denkt dat artificiële intelligentie (AI) een ver-van-zijn-bed-show is, heeft het mis. AI komt niet enkel aan bod in futuristische sciencefictionfilms of op hippe technologiebeurzen. AI is overal, ook in jouw leven.
De gepersonaliseerde reclamefolder van de supermarkt met aanbiedingen ‘speciaal voor jou’? AI. De voorgestelde liedjes op Spotify? AI. De zelfregelende verkeerslichten op de hoek van je straat? AI.
Het valt niet te ontkennen. Artificiële intelligentie dringt aan een duizelingwekkende snelheid onze realiteit binnen. Ze duikt niet alleen op in jouw dagelijkse leven, maar ook in de verschillende bedrijfssectoren. Dit roept veel vragen op. Wat kan AI allemaal? Wat nog niet? En in hoeverre is AI écht intelligent en een meerwaarde voor onze manier van leven?
AI-experte Geertrui Mieke De Ketelaere volgt de ontwikkelingen in deze fascinerende wereld vanop de eerste rij.
In dit boek legt ze op toegankelijke en transparante wijze de basisconcepten van artificiële intelligentie uit. Daarbij heeft ze niet alleen aandacht voor de vele kansen die AI biedt, maar wijst ze ook op de risico’s. De Ketelaere neemt de lezer mee voorbij de hype, waardoor je geïnformeerd kunt deelnemen aan dit boeiende debat. Eén waarheid staat daarbij als een paal boven water: AI is vandaag al erg belangrijk, maar wordt voor onze toekomst cruciaal.
Trefwoorden
artificiële intelligentie algoritmes ethiek data neurale netwerken machine learning besluitvorming privacy verantwoordelijke ai hardware bias in ai ai-vertalers toekomst spraakherkenning beeldherkenning interdisciplinariteit innovatie ict automatisering transparantie energy-efficiëntie maatschappij deep learning cloud computing explainable ai gdpr europese ai mens-machine interactie gezondheidsdata edge computing
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Een handleiding voor AI-vertalers 9
1 Algoritmes 30
Worden computers slimmer dan mensen? 31
Algoritmes 32
Neurale netwerken 35
Leren in drie smaken 37
Topmodel gezocht 42
Zelfrijdende crash 46
Moravec’s paradox 49
Mens versus machine 52
Algorithmic bias 57
Black box 60
Zet 78 61
Interview met VÉronique Van Vlasselaer 63
Interview met Lore Simons 65
2 Data 67
De olie van slimme computers 68
De vijf dimensies 71
Gezondheid 76
Clicks en personal things 79
GDPR 83
Solid 84
Interview met Ruben Verborgh 87
Interview met Frederic Pivetta 89
3 Hardware 92
Wie controleert AI? 93
AI wordt tastbaar 96
Madonna versus Basic 96
Basisstructuur 101
AI-versnellers 103
In de wolken 105
Oplossingen aan de rand 108
Techgiganten 111
Dot-com bubble 114
Halen we hen in? 115
Interview met Peter Debacker 117
Interview met Tijs Wilbrink 119
4 Beslissen 121
Steelt AI onze jobs? 122
Hokjesdenken 124
Beeldherkenning 127
Spraakherkenning 129
Misleidende AI 132
Context matters 134
Failliet 137
AI bij de corporates 138
Computer versus mens? 141
Interview met Joseph Fattouch 145
Interview met Francis wyffels 148
5 Verantwoordelijke AI 150
Hoe maken we AI verantwoordelijk? 151
Onverwachte gevolgen 154
Eed van Hippocrates 156
Vier grondprincipes 159
Red Queen Hypothese 164
Richtlijnen voor AI 166
Verbod 167
Asimov 168
Interview met Natalie Bertels en Peggy Valcke 171
Interview met Katleen GABRIELS 174
Conclusie
Van brein naar plant 177
Wat is de toekomst van AI? 178
Vier fasen 182
Breinchauvinisme 185
Andere vormen van intelligentie 188
De Celestijnse Belofte 195
Eindnoten 199
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan