Lees verder
Aart Bontekoning is generatie-expert en sociaal psycholoog. Hij onderzoekt al twintig jaar de positieve kracht van generatie-diversiteit in organisaties en is auteur van het boek ‘Nieuwe Generaties in vergrijzende organisaties’.
Meer over Aart BontekoningGeneraties! Werk in uitvoering
Hoe alle generaties onze cultuur veranderen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789490463243Samenvatting
In 'Generaties! Werk in uitvoering' beschrijft organisatiepsycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning op toegankelijke wijze de kenmerken van alle nu levende en werkende generaties. Hij legt uit hoe generaties de cultuur in organisaties veranderen. Generaties vervullen daarmee hun evolutionaire functie. Zo schetst hij onder meer hoe de verbindende generatie X (1955-1970) een nieuwe generatie leiders vormt en schetst hij de eerste contouren van zowel een nieuwe generatie senioren als kinderen. Van beiden weten we van hun invloed nog weinig. Ook de kritiek van generaties op elkaar komt aan de orde, hun sterke en zwakke kanten en de tijdgeest in hun jeugdjaren.
Wat hebben generaties gemeen? Waarin verschillen ze van elkaar, hoe zijn ze te verbinden en tot vruchtbare samenwerking te brengen? Welk effect hebben elkaar - in een levensfase - opvolgende generaties op de Nederlandse (werk)cultuur? Het zijn zeer actuele vragen waar veel managers, (hrm-)professionals, opleiders, politici en bestuurders mee worstelen.
Nog steeds is Aart Bontekoning de enige in de wereld die op dit thema promoveerde. Met zijn vorige boek 'Het generatieraadsel' schreef hij hét basisboek over alle (werkende) generaties. Als veelgevraagd spreker en door toepassing van zijn onderzoek maken inmiddels veel organisaties en opleidingen gebruik van zijn unieke kennis.
'Generaties! Werk in uitvoering' maakt helder hoe het collectieve talent van alle generaties veel beter kan worden benut'
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Aart Bontekoning
Inhoudsopgave
1. Over generaties, cultuur en leiderschap
1.1 Over generaties
1.2 Cultuur als collectieve intelligentie
1.3 Leiderschap
2. Generatiewisseling in Nederland en generaties in levensfasen
3. Een nieuwe generatie leiders: de verbindende generatie X
3.1 Inleiding
3.2 Tijdgeest in hun jeugdjaren
3.3 Kritiek van de andere generaties op X
4. Een nieuwe generatie senioren: de transformerende protestgeneratie
4.1 Inleiding
4.2 Tijdgeest in hun jeugdjaren
4.3 Kritiek van de andere generaties op de protestgeneratie
5. Een nieuwe generatie medioren: de pragmatische generatie
5.1 Inleiding
5.2 Tijdgeest in hun jeugdjaren
5.3 Kritiek van de andere generaties op de pragmaten
6. Een nieuwe generatie junioren: de authentieke Generatie Y
6.1 Inleiding
6.2 Tijdgeest in hun jeugdjaren
6.3 Kritiek van de oudere generaties op Y-junioren
7. Nieuwe (niet-werkende) generaties ouderen en kinderen
7.1 Een nieuwe generatie ouderen: de stille generatie
7.2 Een nieuwe generatie kinderen: de digi-, Y²- of heldere generatie
8. De dynamiek tussen (werkende) generaties
8.1 Inleiding
8.2 Spanningen tussen generaties: risico's en kansen
8.3 Intuïtie en Leiderschap
8.4 Van een mono- naar een multicultuur
8.5 Factoren die het samenwerken tussen generatie bevorderen
9. Sociale trends vanuit het generatieperspectief
9.1 Inleiding
9.2 Trend 1: Toenemende diversiteit en integratie
9.3 Trend 2: De feminisering van organisaties
9.4 Trend 3: Verandering van de betekenis van werk en werkrelaties
9.5 Trend 4: Authentiek leiden, interactief communiceren en open kennis delen
9.6 Trend 5: Toename IQ, EQ en SQ
9.7 Trend 6: Stijgende vitaliteit, duurzaam inzetbaar en langer werken
9.8 Trend 7: Naar voortdurend bewegen en evolutionair veranderen
10. Conclusies en werkprincipes
10.1 Voorlopige conclusies
10.2 Werkprincipes in het multi-generationele verkeer
10.3 Tot slot
literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan