Toch wel een teleurstelling voor de deelnemers als ze horen dat André de Waal ziek is – maar twee collega’s van het HPO center vervangen hem uitstekend. Chiel Vink, medeoprichter van het HPO Center, vertelt hoe De Waal kwam tot vijf peilers van HPO’s. Dit zijn organisaties die significant beter presteren dan vergelijkbare organisaties en dat over een periode van vijf tot tien jaar. ‘Binnen die periode is de directie namelijk altijd wel een keer gewisseld en is er altijd wel een recessie geweest.’ Vink gaat de peilers en hun elementen kort bij langs. ‘HPO’s zijn beter in verbeteren: ze maken projecten namelijk af dus hebben managementdiscipline.’ Als organisaties goed scoren op alle vijf peilers, hebben zij een sterke interne organisatie en dus een betere financiële positie. Het HPO Center doet wereldwijd onderzoek naar goed presterende organisaties. ‘Drie jaar geleden was de overheid niet geïnteresseerd, maar nu komen zij ook naar ons toe.’
Resultaatgerichte cultuur
Wim van Beers gaat vervolgens in op de processen van mensaspecten van een HRO. De auteur van Het grote boek over Human Performance Management benadrukt het belang van het richten van doelen, het inrichten en verrichten van prestaties om de doelen te bereiken. ‘Als de uitvoering niet goed geregeld is, heb je niets.’ In het ideale geval ontstaat er een resultaatgericht cultuur. ‘Grote organisaties zijn hier vaak niet goed in, maar afdelingen soms wel. Medewerkers krijgen de ruimte en hebben lol in het werken.’
Banaliteit
Een aanvullende invalshoek komt van Dries van Nieuwenhuyse, hij bekijkt de bedrijfseconomische kant. Met veel humor houdt deze vlotte Vlaamse spreker een pleidooi voor het gebruik van systemen. ‘Systeemdenken probeert de banaliteit van het maken van beslissingen eruit te halen.’ Hij geeft een voorbeeld van biologische systemen, die zeer stabiel zijn. ‘Waarom maken we niet gebruik van de slingerbeweging die ook eigen is aan de microeconomie?’ En hetzelfde geldt voor de reflex van actie en beloning: we vergeten wel eens dat die reflex werkt en laten te vaak de beloning achterwege. Jammer, volgens Van Nieuwenhuyse, want via gaming bijvoorbeeld kun je mensen een beetje verslaafd maken en een beetje heropvoeden. In zijn boek Systemisch Performance Management komt hij dan ook met een nieuwe taal voor systemen, veranderingen en het nemen van beslissingen.
Leiderschap
Voor de deelnemers naar een verdiepingssessie met een van de auteurs gaan, presenteert Peter Stoppelenburg zijn boek High Performance 3.0. ‘Waarom laten Europese bedrijven toe dat ze weggevaagd worden? Waarom worden ze niet high performing? Hij komt met drie eenvoudige lessen en legt daarbij de nadruk op mensen, flexibiliteit en leiderschap. ‘Vijftig procent van het succes van organisatie hangt af van het leiderschap.’ De deelnemers kiezen een sessie om zich verder te verdiepen in een invalshoek. Lilian Kolker laat hierbij zien hoe het HPO Center het wetenschappelijke model van De Waal gebruikt om te bepalen in hoeverre een organisatie een HPO is en hoe het dat kan worden. ‘Je moet op alle vijf peilers goed scoren, anders ben je geen HPO.’