Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Durf het verschil te maken - Realistisch veranderen in organisaties

In Durf het verschil te maken beschrijven Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel allereerst de belangrijkste valkuilen waarom veel veranderprocessen niet slagen of zelfs stilstand en scepsis creëren in organisaties. Vervolgens staan zij stil bij vier voorwaarden voor beweging. Als laatste geven zij een uitgebreide inkijk in het werken met een aantal cruciale veranderprincipes die als kompas kunnen dienen bij taaie verandervraagstukken. Een preview.

Merlijn Ballieux | 10 juli 2018 | 2-3 minuten leestijd

Dit praktische boek voor interne en externe veranderaars is geschreven voor alle denkers, doeners en durvers die het verschil willen maken in organisaties. 'Durf het verschil te maken' is speciaal gericht aan alle dappere mensen die we de afgelopen tien jaar hebben mogen ontmoeten in verschillende organisaties. Mensen die vol passie voor de goede zaak een ander geluid durven te laten horen in hun organisatie en die verandering onderdeel laten uitmaken van hun dagelijkse werkzaamheden.

In dit boek geven wij een realistisch alternatief op 'veranderen op papier' en 'prutsen aan de hark'. Voor ons staat het veranderen in de echte wereld daarbij centraal. We willen laten zien waar en wanneer er wel of geen beweging ontstaat in organisaties.
Om verandering tot in de haarvaten van organisaties te laten plaatsvinden, helpt het om op een andere manier over organisatieverandering na te denken. Een manier die niet het verleden diskwalificeert, maar die juist een belofte voor de toekomst met zich meebrengt. Een manier die meer aansluit bij wat er al is in de organisatie, in plaats van bij wat er nog moet komen. Een manier die de verandering niet buiten of naast de organisatie plaatst, maar die de verandering direct al organiseert in en tijdens de uitvoering van het primaire proces. Een manier waarbij variatie en differentiatie centraal staan en niet standaardisatie en normering. Een manier die geen algemene oplossingen bedenkt voor specifieke problemen. Een manier die energie geeft, in plaats van scepsis en weerstand oproept. Een manier die verandering versnelt, in plaats van uitstelt. Een manier die uitgaat van de optelsom van microveranderingen, in plaats van één big bang. Een manier die mensen in organisaties niet ziet als middel, maar als bron. Een manier die ervan uitgaat dat de mensen de organisatie vormen, en niet het papier of het plan.

'Durf het verschil te maken' inspireert hopelijk interne en externe veranderaars om - ondanks de huidige tijd, waarin nog altijd de controle en beheersdrang groot is en de rationele geest het hoogste woord voert - te gaan staan voor een andere en meer humane veranderaanpak. Veranderen is een contactsport en geen sudoku. Wij dagen je uit om verschillen tussen mensen niet weg te moffelen met abstracte waardes en grootse veranderaanpakken, maar juist actief de verschillen op te zoeken, deze te waarderen en ze vooral bij elkaar te brengen, in de wetenschap dat de optelsom van heel veel kleine interventies uiteindelijk leidt tot megaveranderingen.

Merlijn Ballieux is veranderkundige en organisatiewetenschapper. Merlijn is oprichter van de Veranderbrigade en helpt als adviseur en spreker organisaties bij taaie verandervraagstukken. Hij schreef eerder ‘Veranderen zonder blauwdruk' en werkte mee aan het boek Andersom organiseren.

Guido van de Wiel (Wheel Productions) is organisatiepsycholoog, ghostwriter en sinds de oprichting verbonden aan de Veranderbrigade. Hij schreef eerder o.a. de boeken Organiseren met toekomst en Innoveerkracht. Executive coach bij twee business schools en Trendwatcher of the Year 15-16.

Beide auteurs zijn verbonden aan Verdraaide organisaties.

Over Merlijn Ballieux
oprichter Veranderbrigade, auteur 'Durf het verschil te maken'
Over Guido van de Wiel

eigenaar Wheel Productions, o.a. verbonden aan 'Verdraaide organisaties', 'HRcommunity'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden