Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Tom Gouman over de échte waarde van online netwerken

Social media, we steken er steeds meer tijd in. We twitteren, houden nauwkeurig onze profielen bij en storten ons vol overgave in allerlei online communities. Maar, halen we er wel uit wat er in zit, in die social media? Organisatieadviseur Tom Gouman beschrijft in zijn boek #Volgjemenog? hoe mensen sociale media kunnen inzetten bij het ontwikkelen van hun personal brand.

Paul Groothengel | 10 november 2011 | 2-3 minuten leestijd

Wat is de essentie van jouw boek?
Ik wil meegeven dat de huidige aandacht voor social media gedomineerd wordt door de disciplines marketing en communicatie. Daar is op zich niks mis mee, maar daardoor gaat de aandacht nogal uit naar de middelen. Ik wil er vanuit mijn achtergrond als socioloog een andere lading aan meegeven. In dit boek bekijk ik social media vanuit verschillende sociale netwerktheorieën.

Een daarvan is de interventiemethodiek Open Spaces, kun je die toelichten?
Die methodiek komt uit de veranderkunde, de essentie daarvan is zelforganisatie. Je kunt Open Spaces goed vergelijken met de ontwikkelingen in social media. Open Spaces gaat erover hoe mensen zich tot elkaar verhouden, door een bepaalde setting te creëren zorg je ervoor dat mensen met elkaar de interactie aangaan. Mensen worden in online communities beoordeeld op de bijdragen die ze leveren, daar waar in traditionele organisaties de functie en de formele positie veel zwaarder tellen. Dat vind ik het mooie van social media, het gaat er alleen maar om wat je nu bijdraagt. Het gaat totaal niet om status.

Waarom is personal branding vandaag de dag zo belangrijk?
Heel veel mensen duiken blanco in social media, zonder na te denken hoe ze deze moeten gebruiken, hoe ze er waarde uit moeten halen. Ze twitteren maar wat. Ik weet van iemand met een hoge positie die alleen maar twittert over racefietsen. Tja. Dat heeft dan toch invloed op de perceptie die je van zo iemand hebt. Zeker als je ‘m in het echte leven niet kent. Lang niet iedereen realiseert zich dat wat je online zegt, doet en plaatst, altijd invloed heeft op de wijze waarop anderen jou percipiëren.

Je moet jezelf als merk neerzetten, is jouw stelling. Jouw slagzin is: ‘Tom. Realistisch en kansrijk!’ Heb je daar lang over nagedacht?
Jazeker, heel lang. Zo’n kreet moet natuurlijk wel goed bij je passen. Wat is de essentie, waar ben je goed in, hoe wil je dat anderen jou zien? Mensen moeten via social media een duidelijk beeld van mij krijgen. Daarbij moet je eerst goed nadenken over de doelen die je met je aanwezigheid op social media wilt bereiken.

Over Paul Groothengel

Paul Groothengel is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden