Marketing
Wie de jaren zeventig heeft meegemaakt, kan zich de verzamelalbums zonder twijfel herinneren: een mooie meid, liefst in bikini, die onder het motto Alle 13 goed de grootste hits aanprees. Arcade is er groot mee geworden. Cor Hospes, die eerder veel succes boekte met het boek Guerrillamarketing, heeft onder dezelfde titel de beste tools voor online marketing verzameld (Haystack, mei). Wellicht heeft hij zelf ook een hit in handen.
Even speels is de uitstraling van het boek ‘Nu halfvoller!’ van Martijn Horvath (Academic Service, september 2009), waarin hij onbegrijpelijke missers in marketing en communicatie beschrijft. Horvath, creative partner van het bureau Only, beschrijft waar marketeers en communicatieprofessionals de mist ingaan bij hun pogingen een boodschap over te brengen aan het publiek. De schrijver belooft veel voorbeelden uit de praktijk, maar wil ook perspectief bieden door te schetsen hoe eenvoudig de kansen soms zijn.
Twee andere experts op het gebied van marketing, Krijn de Best en Willem de Vries van STEM Industrial Marketing Centre, hebben hun ideeën over marketing bijeengebracht in het boek ‘Marketing is geen reclame’ (Academic Service, april), waarin zij betogen dat marketing integraal onderdeel is van de bedrijfsvoering. In hun boek kijken zij daarom vooral naar de rol de gehele organisatie en op welke manier die beter ingericht kan worden om de klant van dienst te zijn.
Bestsellerauteur Seth Godin (De Dip, Purple Cow) heeft in zijn nieuwe boek Gehaktballen met slagroom een aansprekend onderwerp bij de horens gevat: nieuwe marketing voor oude producten (A.W. Bruna, februari). In dit nieuwe boek zet hij veertien belangrijke trends op een rijtje, zoals het creëren van verhalen, doelgroepmarketing (liever 5000 geïnteresseerde mensen dan een half miljoen ongeïnteresseerde) en de afnemende concentratiespanne bij mensen.
Gerald en Lindsay H. Zaltman beschrijven in hun boek Marketing Metaforia zeven primaire symbolen die in ons onderbewustzijn verankerd liggen en die in hoge mate bepalen wat we denken en wat we doen (Business Contact, februari). Begrip van deze ‘diepe metaforen’, zoals ze worden genoemd, kan buitengewoon interessant zijn voor marketingmanagers, betoogt de Harvard-professor.
In de GURU-reeks van uitgeverij Van Duuren verschijnt een informatieve uitgave over het vak marketing van de hand van Eelco Anneveldt, creatief directeur en partner van Woodsen Activation Marketing. Anneveldt ontwikkelde verschillende bekroonde campagnes voor grote merken bij grote bureaus en gebruikt zijn kennis en ervaring nu voor de business-to-businessmarkt. Zijn stokpaardje: denk als je doelgroep en alles komt goed. De titel van het boek luidt eenvoudig ‘Marketing’ (april).
Reeds verschenen, maar toch de moeite waard om nog even te noemen: De 13 gouden wetten van recessiemarketing (Pearson) van vader en zoon Roland en Rogier van Kralingen, die eerder veel bijval oogstten met hun boek De groeimotor. Dertien gouden wetten en nog meer tips en trucs om het hoofd boven water te houden.
Duurzaamheid
Peter Senge, hoofddocent aan het MIT, heeft met een aantal coauteurs het boek De noodzakelijke revolutie geschreven, over hoe organisaties en individuen een duurzame wereld creëren (Academic Service, mei). Senge, auteur van De vijfde discipline, biedt in zijn boek de noodzakelijke strategieën en actiepunten waarmee managers de denk- en handelswijze van hun organisatie kunnen wijzigen. Hij beschrijft ook tal van voorbeelden van vooraanstaande bedrijven die deze weg al zijn ingeslagen, zoals de groene weg van Nike en de samenwerking tussen het Wereld Natuur Fonds en Coca Cola.
Bij Scriptum verschijnt in mei Het groene marketingmanifest van John Grant, over hoe ‘groen’ (en dus verantwoord consumeren) en overeenstemming gebracht kan worden met marketing (consumenten aanzetten om méér te consumeren). Het begrip duurzaamheid komt volgens Grant al in de buurt van marketing, in die zin dat het idee ‘duurzaam’ laat zien dat economische welvaart niet noodzakelijk in tegenspraak is met milieudoelstellingen. Grant gaat nog een stapje verder en breekt een lans voor de zogenaamde ‘Nieuwe Marketing’, een post-reclame-model.
Op het omslag van Nudge van Richard Thaler en Cass Sunstein heeft uitgeverij Business Contact een korte vertaling van de titel laten zetten: ‘een duwtje in de goede richting’ staat er (maart). Thaler en Sunstein willen de lezer helpen tot betere beslissingen te komen op het gebied van gezondheid, geluk en welvaart. Het gaat daarbij zowel om zaken als het voedselaanbod in bedrijfs- en schoolkantines als om arbeidsvoorwaarden. ‘Maatschappelijk betrokken en provocerend’, aldus de aanbeveling van de uitgeverij.
In de rij boeken over duurzaamheid ook een boek van Marleen Janssen Groesbeek, coauteur van Oh, wat zijn we creatief! en redacteur van ‘Het Financieele Dagblad’. In Duurzamer ondernemen (Business Contact, maart) beschrijft Janssen Groesbeek het fenomeen duurzaam ondernemen: wat is het? Wat betekent het? Wat is de stand van zaken nationaal en internationaal?
Innovatie
Pearson Education heeft in april twee boeken over innovatie op stapel staan. De eerste is van Jeff Gaspersz, hoogleraar op Nynerode, die onder de titel ‘Dagelijks innoveren’ praktische adviezen geeft voor innovatieve organisaties, met name ook uit het MKB. In zijn boek beschrijft Gaspersz uiteenlopende manieren om te innoveren, van aanpassingen in managementstijl en bedrijfsstructuur tot HR-beleid. Samen met Jacques Reijniers van PricewaterhouseCoopers heeft Gaspersz ook een boek geschreven dat gericht is op inkopers, met de voor de hand liggende titel ‘Inkoper innoveer!’.
Job Franken, Han Gerrits en Judith Stoop hebben met Eigenschappen van innovatieve ondernemers een inspiratiebron willen afleveren voor startende ondernemers, innoverende managers en bestuurders (Business Contact, april). De drie auteurs zijn op zoek gegaan naar de mensen achter twaalf innovatieve bedrijven en hebben geprobeerd een aantal karaktereigenschappen te benoemen die essentieel zijn voor zakelijke innovatoren. In het boek komen uiteenlopende bedrijven aan bod, zoals Sellaband, PayDutch, Bakfiets.nl en AllergieWinkel.nl.
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.