Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Ondernemen zonder beginnersfouten

Dat de meeste startups fallen, weten we allemaal. Dat de redenen voor deze mislukkingen in veel gevallen telkens dezelfde zijn, is misschien minder bekend. Wat als er een methode was om deze beginnersfouten al in een vroeg stadium te identificeren en daarmee het kronkelige pad van de ondernemer wat rechter te trekken?

Jeroen Ansink | 8 november 2013 | 1-2 minuten leestijd

Dat is in een notedop het idee achter lean (afgeslankt) ondernemen, een concept dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. In De Lean startup, dat zojuist in Nederlandse vertaling is verschenen, legt de Amerikaanse auteur Eric Ries uit hoe ondernemers hun prille bedrijfjes in een zo vroeg mogelijk stadium van kinderziektes kunnen ontdoen.

Het lean-concept is gebaseerd op de gestroomlijnde productiemethodes die in de jaren tachtig werden ontwikkeld door Japanse autofabrikanten als Toyota. Het leidende principe is het vermijden van afval: alles wat niet direct bijdraagt tot waarde voor de klant. Zo laten veel beginnende bedrijven zich verleiden om grondstoffen in bulk in te kopen om zo een goedkopere prijs per eenheid bedingen. Wat ze daarbij vaak niet beseffen, is dat ze daardoor het risico lopen om met voorraad te blijven zitten die niet direct nodig is, maar al wel bedrijfskapitaal heeft opgeslokt en opslagruimte behoeft.

Ries spreekt uit eigen ervaring. Zijn headhuntersbedrijf Catalyst Recruiting faalde destijds omdat hij zo gefocust was op de lancering van zijn bedrijf en de theorie achter het ondernemersplan dat hij oog verloor wat de behoeftes van zijn klanten nu werkelijk waren.

Lean startups zijn dan ook er op gebrand om een zo snel mogelijke feedback van de klant te krijgen. Dat is niet alleen van belang voor ondernemers en investeerders, maar ook voor gevestigde bedrijven die een nieuwe productlijn willen ontwikkelen. Hoe sneller duidelijk wordt dat een concept geen overlevingskansen heeft, hoe sneller de geldkraan weer kan worden dichtgedraaid.

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden