Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Het einde van de arbeidspsycholoog

Hoe vaak hebt u bij Facebook op ‘like’ gedrukt? Tien keer? Dan kent Facebook u beter dan uw naaste collega’s. Meer dan 70 keer? Dan kent het bedrijf u beter dan uw vrienden. Bij meer dan 150 likes verslaat het bedrijf uw familieleden en boven de 300 weet het bedrijf meer over u dan uw echtgenoot.

Ger Post | 14 januari 2015 | 1-2 minuten leestijd

Dit suggereert onderzoek naar persoonlijkheidskenmerken dat onlangs is gepubliceerd. In het onderzoek werden zelfrapportages, over onder andere zelfbewustheid, geluk, drugs- en drankgebruik en politieke voorkeur, vergeleken met voorspellingen van software en die van naasten.

Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan dit onderzoek. Zo moesten naasten de persoonlijkheid van hun vriend in slechts tien vragen categoriseren. En er is nogal wat voor te zeggen dat het beeld dat we van onszelf hebben ook niet feilloos is (zo bleek de computer zelfs beter in te schatten hoeveel vrienden de persoon had of hoe vaak hij berichten postte).

Toch zorgden de resultaten voor een social media storm. Natuurlijk ging het over de macht van Facebook waar mensen gemiddeld 227 likes achterlaten (and still counting) en dat dus al dichter is genaderd dan de meeste familieleden. Maar ook de gevolgen voor arbeidspsychologen werden uitgemeten, omdat de onderzoekers aangaven dat de kans groot is dat de computer juist deze beroepsgroep een hoop taken afsnoept.

In De Volkskrant mocht Michiel Kompier, hoogleraar arbeidspsychologie van de Radboud Universiteit, het voor de beroepsgroep opnemen. Hoewel ‘opnemen’ misschien niet het juiste woord is. In zijn poging om te vertellen dat arbeidspsychologen niet voor hun baan hoeven te vrezen, haalde hij meteen het belangrijkste doel van het vakgebied onderuit. ‘De relatie tussen persoonskenmerken en arbeidssucces is de heilige graal van de psychologie, maar er blijkt simpelweg weinig verband tussen te bestaan. De enige factor die enigszins voorspelt is consciëntieusheid, wat vooral staat voor goed georganiseerd zijn, zelfdiscipline, prestatiemotivatie en doorzettingsvermogen.’

Wellicht dat arbeidspsychologen meer opbeurende woorden halen uit Het tweede machinetijdperk van Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee. De specialisten in economie en technologie laten hierin zien hoe mens en bedrijf het met succes op kunnen nemen tegen de machine. Zoals de achterflap belooft: ‘Een optimistisch boek dat onze manier van denken over technologie, samenleving en economische groei voorgoed zal veranderen.’

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden