De kracht van het boek zit ‘m in de niet-ICT voorbeelden die de auteurs aan de lijst met casuïstiek hebben toegevoegd. Marketingprojecten of een gemeentelijk verandertrajecten waar tijdsdruk een probleem was, werden simpel met ‘Sprint’ en ‘Productownership’ getackeld.
Scrums krachten blijken ook in niet-ICT omgevingen te werken. Veel geroemd wordt de transparantie van wat het team doet, of door stories op een scrumbord die de korte sprint van een paar dagen of weken om even iets snel weg te werken voor iedereen inzichtelijk maakt. Of door de noodzaak van het binnenhalen van de omgeving in een project duidelijk te maken, door zogenaamde ‘productowners’ en het regelmatig uitvoeren van reviews. Grote winstpunten in een wat verstarde organisatie zijn de rituelen als de dagelijkse start (daily stand-up) en de afronding met een evaluatie (retrospective) om de teamleden met een positieve houding bij de goede en minder goede elementen van de sprint stil te laten staan . In de volgende sprint kan dit meegenomen worden en zo wordt continue gewerkt aan verbetering.
Hulde aan het team voor dit boek: je kunt er direct projectmatig gewoon mee aan de slag, en nu eens niet exclusief voor ICT-projecten.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.