Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Persoonlijke veranderkunde (2)

Januari, de eerste maand van het jaar. Een gelegenheid die massaal wordt aangegrepen om gewoontes te veranderen. En de daarbij behorende andere dingen te doen. De beste wensen voor jezelf. Anders eten, sportschool gaan bezoeken, vaker naar familie, eindelijk (en echt!) de studie af te ronden. Sommige van die zaken vereisen kleine stappen, andere hebben grotere gevolgen. En dan na die eerste stap: volhouden!

Bertrand Weegenaar | 14 januari 2016 | 1-2 minuten leestijd

In de blogpost Persoonlijke veranderkunde (1) gaf ik aan dat er stromingen zijn hoe dat volhouden vorm te geven. Uitgaan van je eigen innerlijke kracht, of je realiseren dat er immense externe triggers zijn die het lastig maken. Gretchen Rubin in Steeds beter (‘Verander je gewoonten, verander je leven’) is voorvechtster van de eerste stroming.

Het boek is een verzameling Strategieën die, afhankelijk van je persoonskenmerken (de Vier Neigingen: ben jij een Volhouder, een Vrager, een Rebel, of een Plichtsgetrouwe? ) tot het beter ontwerpen, plannen en uitvoeren van een nieuwe gewoonte kan leiden. Het boek is verder een reeks aan tactieken (als X dan Y om externe gewoonteverstoring te lijf te gaan). De Strategieën van Voorzorgen of Uitvluchten, Spotten en Uitstellen (komt morgen wel) lijken Grote Woorden en geven een vleugje overdrevenheid aan de boodschap. Rubin heeft haar huiswerk echter wel gedaan getuige de verwijzingen naar onderzoek en literatuur.

‘Het is een Geheim der Volwassenheid: ik kan mensen niet veranderen, maar als ik verander, veranderen anderen misschien mee; en als anderen veranderen, verander ik wellicht ook.’

Gretchen Rubin laat tot slot weten dat het belangrijk is inzicht in jezelf te verwerven maar ook jezelf te blijven. Succes in 2016 met het vormgeven en uitvoeren van nieuwe gewoonten. Ontwerp en doe!

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden