1 Kleine psychologie van het gesprek door Harry Stroeken
‘De drie boeken die op dit moment in mijn top 3 heb staan, laten zien dat ik van heel compacte en praktische boeken houd, waarin zeer ervaren professionals een goed overzicht geven. Harry Stroeken is psychoanalyticus en heeft essentiële basiskennis over goed luisteren samengevat. Dit boek is al in 1988 verschenen en maakte mij bewust van de onderstroom in gesprekken. Ik ben er zeker anders door gaan luisteren.’
2 Helping door Edgar Schein
‘Edgar Schein is eveneens goed in zijn vak en heeft al veel meegemaakt. Hij vertelt in Helping wat behulpzame hulp is. Als je hulp vraagt of geeft, verschuift de machtsbalans; als coach en adviseur moet je je er dus erg van bewust zijn dat wat je zegt veel invloed heeft. Want als je de plank misslaat, kun je schade aanrichten. Adviseurs en coaches moeten niet te snel oordelen, maar eerst goed luisteren. Door wat Schein noemt een humble inquiry te doen naar de onderliggende hulpvraag.’
3 Therapie als geschenk door Irvin Yalom
‘Ook de psychotherapeut Yalom combineert veel wijsheid en ervaring met praktische tips. In Therapie als geschenk geeft hij 85 tips over wat je wel en niet moet doen in psychotherapie. Een belangrijke voor mij was bijvoorbeeld: hoe ver ga ik met zelfonthulling? Het is goed om als coach open te zijn, maar waar ligt de grens? Yalom maakt met zijn boek duidelijk dat er niet één manier is om een traject in te gaan. Je moet elke keer opnieuw je aanpak ontwerpen, samen met de klant. En dat geldt ook voor coaches en adviseurs, die nog wel eens geneigd zijn in standaardaanpakken te vervallen.’