Toen ik in 2008 zelf een bedrijf mocht leiden in Mexico, kwam een jongensdroom uit. Kantoor openen, mensen aannemen, overleggen met allerlei instanties en de eerste klanten binnenhalen. Maar tegelijk groeide ook het besef dat zich bij elke genomen beslissing een lading nieuwe uitdagingen aandiende. ‘Alle neuzen dezelfde kant op’ bleek in de praktijk al even lastig als ‘alle kikkers in de kruiwagen’ te krijgen. Op basis van 15 jaar ervaring in algemeen management en uitgebreid literatuuronderzoek, heb ik dit boek samengesteld om de beginnende (of aspirant) CEO bij te staan. Dit is het boek dat ik in 2008 zelf had willen lezen!
De beste stuurlui staan aan wal
Er is in deze wereld geen gebrek aan consultants, coaches en managementgoeroes. Ze zijn allemaal met je begaan, maar uiteindelijk blijven zij buitenstaanders. Als CEO zal je je eigen een mening moeten vormen, en is het beste advies om dingen zelf uit te proberen. Desalniettemin helpt het om de bekendste managementconcepten in elk geval te kennen. Deze zijn in The 6 Disciplines of Leadership samengevat in een samenhangend geheel, aangevuld met inzichten uit de praktijk.
De 6 disciplines van leiderschap
De meeste CEO’s hebben een achtergrond in een bepaald vakgebied: commercie, finance of operations. Maar geen van deze disciplines doet er voor jou nog echt toe. Daar zijn immers de respectievelijke MT-leden voor. De 6 onontbeerlijke disciplines voor een CEO zijn: (1) strategieontwikkeling, (2) verantwoordelijkheid voor winst & verlies, (3) innovatie & technologie, (4) mensen & prestatie, (5) bedrijfscultuur & teamverband en (6) eigen inzet.
standvastig of flexibel zijn?
Voor een CEO is het van belang om op kernelementen standvastig te zijn in elk van de 6 disciplines. Zo moet je visie het baken op de horizon zijn waar je op koerst, en moet je je targets halen. Maar wanneer de noodzaak daar is, moet je met je bedrijf ook meebewegen. Wanneer moet de strategie aangepast worden? Hoe ga je om met doelen en ambities? En hoe beheers je innovatie? Hoe haal je het beste uit je mensen en hoe smeed je sterke teams? En niet in de laatste plaats, hoe kom je tot optimale besluitvorming?
LEIDERSCHAPsDILEMMA’s
Het leven van een CEO bestaat uit het vinden van antwoorden op complexe vragen. De dilemma’s zijn voor jou als CEO dagelijkse kost: het vinden van de balans tussen de korte termijn en de lange termijn, tussen het individu en het team of tussen de inhoud en het proces. Wat deden CEO’s van bekende bedrijven toen ze geconfronteerd werden met dilemma’s in hun industrie? Wat deed Blackberry bijvoorbeeld toen de iPhone op de markt kwam? Hoe haalt IKEA keer op keer zijn doelen? Waarom verzette Adyen zich halsstarrig tegen te veel productvariaties? En hoe lukte het Jitse Groen van Just Eat Takeaway om een wankele start-up om te turnen tot wereldspeler in het thuisbezorgen van maaltijden?
Over Hessel Kaastra
Hessel Kaastra (1970) studeerde luchtvaart- en ruimtevaarttechniek in Delft en behaalde een MBA aan INSEAD in Fontainebleau. Hij werkte als strategy consultant bij Bain & Company en daarna in verschillende managementrollen bij LeasePlan; sinds enkele jaren is hij CEO van LeasePlan Oostenrijk.