De huidige cultuur van presteren zorgt voor een hoge mate van druk. Dit heeft zijn weerslag op mentaal welzijn: bijna een miljoen Nederlanders ervaart mentale uitdagingen of klachten. Slechts 30% kan goed omgaan met verandering zonder motivatie te verliezen. We ‘moeten’ steeds meer, inclusief actief zijn op de sociale media. Onze hersenen krijgen steeds meer impulsen te verwerken en dat terwijl de hersencapaciteit niet groeit.
Ook de druk op de arbeidsmarkt blijft toenemen. In 2022 hadden meer dan 1,3 miljoen mensen last van burn-out klachten. De prognose voor de komende jaren is nog hoger.
medicijn
Enthousiasme is het simpelste medicijn, zowel preventief als reactief. ‘Was het maar zo makkelijk’, denk je wellicht als je dat leest. En natuurlijk is deze benadering zwart-wit, maar het aantal burn-out gevallen zal fors afnemen als enthousiasme, zowel privé als in het werk, zo veel mogelijk de basis vormt. Jij kan hier, zowel voor jezelf als voor een ander, een rol in spelen. Klanthousiast inspireren en motiveren is niet zo moeilijk. Het is een kwestie van willen én doen.
WAAROM DIT BOEK?
We zagen en zien veel overeenkomsten tussen opvoeden en inspireren en motiveren in de werkomgeving. Wat naar ons idee nieuw is, is het feit dat we het opvoeden hebben vergeleken met het werkleven. Wat kunnen we daarvan leren?
Binnen organisaties speelt een groot aantal zaken. Denk aan:
- Krapte op de arbeidsmarkt
- Marges die onder druk staan
- Psychische problemen zowel binnen als buiten het werk
- De nieuwe generatie medewerkers en hun visie op werken
- Klanten en medewerkers die steeds kritischer worden
- De rol van een leidinggevende
- Werkgeluk
- Hoog verloop
- Hoog verzuim
Meer omzet en minder kosten
Omzet en kosten zijn twee items waar binnen menig organisatie naar wordt gekeken. Dat heeft direct invloed op het resultaat, is de mening. Omzet is één, maar de marge is van doorslaggevend belang. Kijkend naar de binnenkant van de organisatie kan de ‘marge’ vaak makkelijk worden verbeterd. Heb je goed gekeken naar de kosten van verzuim, verloop en werving? Ken je die cijfers van de eigen organisatie? En heb je berekend wat je aan kosten bespaart als je die cijfers verbetert?
Enthousiaste medewerkers
De meest recente cijfers (2022) tonen aan dat ongeveer 20% van het medewerkersbestand per jaar uit dienst treedt. Daarvan zit een deel in natuurlijk verloop zoals pensioen en verhuizen. Het grootste deel betreft collega’s die het niet meer leuk vinden binnen de organisatie. Die groep is veel gevoeliger voor een overstap dan de groep die enthousiast is (dat is dus iets anders dan tevreden). Onderzoek van Integron in 2022 toont aan dat 7% van de enthousiaste medewerkers open staat voor een aanbod van vergelijkbare organisaties. 77% van de mensen die negatief zijn, staan open voor een aanbod van vergelijkbare organisaties.
Enthousiaste collega’s zijn minder vaak ziek, blijven langer binnen de organisatie en hebben op vele vlakken een positieve invloed op het resultaat.
De rol van het management
Het management speelt een voorname rol in het enthousiasme van medewerkers. Hun enthousiasme speelt een belangrijke rol in het verbeteren van het bedrijfsresultaat. Leidinggeven is een continu proces en elke dag anders. Als het je lukt om de stap te maken naar klanthousiast inspireren en motiveren, wordt er van alles in gang gezet, waaronder minder verzuim, lager verloop, hogere efficiency en bovenal meer werkplezier. Wie wil dat nou niet?
Controle
Veel leidinggevenden hebben in hun werk grote behoefte aan controle. Dat geldt voor opvoeders evenzeer. Maar is dat wel zo verstandig? En als je het toe wilt passen, wat is dan de beste wijze?
Hoewel we in ons boek Klanthousiast inspireren en motiveren veel kijken naar de opvoeding, is het boek geschreven voor iedereen die een coachende rol heeft. Dat kan ook naar jezelf zijn. We proberen je (nieuwe) inzichten te geven en je te inspireren.
Hierbij geven wij direct een ‘winstwaarschuwing’. Wij hebben zeker niet alle wijsheid in pacht en maken dagelijks fouten. Vandaar dat wij garanderen dat je in dit boek ook fouten tegenkomt. Het moet dienen als inspiratie voor een ieder die een ‘betere’ coach (motivator/inspirator) wil worden. Dat kan ook voor jezelf zijn!
Over Coen Bertens
Coen Bertens is 23 jaar werkzaam geweest bij de Efteling. De laatste in de positie Directeur Park, met veel passie voor de gast en de medewerker. In deze tijd won de Efteling de award voor 'Meest klantvriendelijke organisatie' (2019), zijn grote trots. Na zijn tijd bij de Efteling is Coen Bertens als zelfstandige aan het werk als adviseur voor diverse organisaties.
Over Feike Cats
Feike Cats is klantgerichtheidexpert en schrijver van 6 boeken over dit thema. Hij is bedenker van de woorden 'Klanthousiasme', "Verleuken" en "werkgeleuk". Cats wordt veel gevraagd voor het verzorgen van workshops en inspiratiesessies. Hij helpt organisaties, profit en non-profit, die de Klantgerichtheid willen verbeteren om zodoende meer uit (bestaande) Klanten en medewerkers te halen.