Het Superpromoter gedachtegoed is in de laatste jaren als een komeet de wereld over gegaan. En dat is niet zo gek, want superpromoters zijn van levensbelang. Ze doen ongevraagd aanbevelingen en worden door anderen gekopieerd. Ze zorgen voor omzetgroei, gemotiveerde medewerkers en een onderscheidende strategie. Ze zijn de personificatie van de kracht van enthousiasme.
Rijn Vogelaar is uitgenodigd om te spreken over De Superpromoter in India, China, Vietnam, Amerika en vrijwel alle landen in Europa. Het is opgenomen als onderdeel van het NPS-opleidingsprogramma van Satmetrix (grondleggers van de Net Promoter Score). Grote internationale bedrijven als Philips, Microsoft en Deutsche Telecom hebben het gedachtegoed geadopteerd. Er zijn wetenschappelijke verhandelingen over geschreven. De Superpromoter Academy is opgericht om de kennis over het onderwerp uit te breiden en te borgen.
Waarom een nieuwe editie? Als je de eerste versie van De Superpromoter leest valt op hoeveel de wereld in zes jaar is veranderd. Hyves is verdwenen, organisaties zijn veranderd en cijfers zijn verouderd. Daarom besloten auteur Rijn Vogelaar uitgeverij Van Duuren Management tot het maken van een herziene uitgave.
Wat kun je verwachten van de herziene editie van De Superpromoter? Het fundament van de Superpromoter-theorie is overeind gebleven. Het verspreiden van enthousiasme over merken en producten via word-of-mouth en social media is alleen maar relevanter geworden. Één van de grootste veranderingen zijn de nieuwe inzichten en bedrijfscases die Rijn Vogelaar beschrijft. In 2009 was het boek een theoretische beschrijving van De Superpromoter. Sindsdien zijn talloze bedrijven ermee aan de slag gegaan. De herziene versie van het boek zit dan ook vol met voorbeelden uit de praktijk van bedrijven als Tesla, Philips en Microsoft. Ook organisaties als SNS, DTG, KPN, Achmea en Nationale Nederlanden hebben een bijdrage geleverd.
Bovendien komt in deze nieuwe editie een berekening van de waarde van Superpromoters aan de orde, zodat een businesscase kan worden gebouwd. Er worden onderzoeksmethodes beschreven die zijn ontwikkeld, zoals de Superpromoter-profiler. Ten aanzien van de NPS-methodiek wordt de positieve feedbackloop toegelicht. De meeste bedrijven richten alleen een negatieve (detractor) loop in, terwijl de aanvulling van de positieve loop zorgt voor waardevolle inzichten, identificatie van superpromoters en positieve energie binnen een organisatie.
Er is een nadere onderverdeling gemaakt in motivaties om enthousiasme te delen en doorontwikkeling van Superpromoters naar Fakkeldragers. De link met het vorige jaar verschenen boek De Enthousiasme Trilogie wordt duidelijk gelegd. Want Superpromoters spelen niet alleen een rol bij marketing, maar eigenlijk bij alle bedrijfsprocessen. Dus ook bij strategievorming, innovatie, medewerker-motivatie, samenwerking tussen afdelingen etc. Daarnaast zijn de hoofdlijnen van het onderzoek van de Radboud Universiteit opgenomen, waar onderzoek is gedaan naar de rol van superpromoters bij risico- en crisiscommunicatie. Ervaringen met het activeren van medewerkers om met het gedachtegoed aan de gang te gaan, zijn in de nieuwe versie beschreven.
Het aantal pagina’s is bijna verdubbeld met volop nieuw materiaal, ook voor de mensen die al bekend zijn met de theorie. Voor de lezers die de eerste editie van De Superpromoter hebben gelezen, wordt bij de paragrafen in de inhoudsopgave aangegeven welke paragrafen nieuw of sterk vernieuwd zijn, zodat zij snel de nieuwe stukken kunnen vinden.
Rijn Vogelaar is oprichter van de Superpromoter Academy. Hij is de auteur van De Superpromoter en De Enthousiasme Trilogie: Flame, Flow, Flood.