Leren experimenteren
Een stevige basis voor een ontdekkingstocht vol energie en inspiratie. Wat het tot een echte ontdekkingstocht maakte was het experimenteren, leren en onderweg aanpassen. Een aanpak die past in de huidige tijdsgeest: niet vanuit de traditionele manier invoeren en uitrollen, maar onbekende terreinen verkennen via uitproberen, fouten maken en lol hebben. Vernieuwen vanuit drang en passie. Doen, omdat het je wat doet!
De bron van elke verandering
We nemen je mee naar de bron: we hebben geleerd dat iedere vernieuwing start vanuit een idee, een gedachte. Een professional die denkt: dit kan beter. En die van daaruit in beweging komt. Zo kan een zaadje uitgroeien tot iets groots. Je leest hoe jij die zaadjes kunt planten en daarmee de startmotor wordt voor het ontsteken van vernieuwingsenergie. Zoals rekendocent Joop van der Horst die leerlingen de ‘wow-factor’ van rekenen laat ervaren, met verrassende effecten.
Lang leve de faalmoed
Hoe zorg je ervoor dat je idee niet alleen in je eigen hoofd blijft zitten, maar echt van de grond komt? Vernieuwing aanwakkeren gaat niet zonder slag of stoot. Deel je verhaal bij de koffieautomaat, duik het rookhok in of loop eens binnen bij een collega om je ideeën te laten groeien. Het helpt om in deze fase eerst met een kleine groep te experimenteren. De moed om fouten te mogen maken, hoort daarbij. Een van de docenten noemde dit ‘faalmoed’ als tegenovergestelde van faalangst die afremt.
Olifantenpaadjes creëren
Wat zijn belangrijke blokkades in de dagelijkse praktijk? Waar ervaar je een rem op vernieuwing? En hoe ga je daar effectief mee om? We geloven dat door regelmatig buiten de lijntjes te kleuren, vernieuwen makkelijker wordt. Zoals een docent het verwoordt: ‘Weerstand en blokkades zijn er genoeg, als je ze maar met een glimlach tegemoet treedt en samen met andere docenten op zoek gaat naar mogelijkheden.’
Briljante mislukkingen
Het leren van je eerste acties en open staan voor bijvangsten en briljante mislukkingen is cruciaal gebleken. Het delen van kleine successen en de opgedane lessen, motiveert anderen om mee te doen. Maak het zichtbaar en vier de bijvangsten. Voordat je zelf aan de slag gaat met het creëren van vernieuwing krijg je in het laatste hoofdstuk van het boek tips om een kettingreactie te veroorzaken.
We dagen je uit
Je vindt in dit boek geen gedetailleerde succesformules of uitgebreide theorie. Wel nemen de auteurs je mee langs de cruciale momenten uit hun expeditie. Je krijgt concrete inzichten en praktische tips die jou kunnen helpen vernieuwing te realiseren binnen je organisatie. Een positieve boodschap met zes concrete vernieuwingsverhalen waar de energie van afspat. Naast de projecten verwijzen de auteurs regelmatig naar inspiratiebronnen of inzichten van andere veranderexperts.
Cris Zomerdijk is veranderkundige en vennoot bij Holland Consulting Group. Theo Blom is sectordirecteur Zorg, Welzijn & Sport van het Graafschap College. Vanuit intuïtie, enthousiasme en drive werken zij dagelijks samen met andere aanjagers aan vernieuwing in (onderwijs)organisaties. Ze zijn de auteurs van Doen, omdat het je wat doet!
Over Cris Zomerdijk
Over Theo Blom
Theo Blom is sectordirecteur Zorg, Welzijn & Sport van het Graafschap College. Vanuit intuïtie, enthousiasme en drive werken zij dagelijks samen met andere aanjagers aan vernieuwing in (onderwijs)organisaties.