Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Never waste a good crisis - De 10 wetten van crisismanagement

Hoe kun je het tij keren als je geconfronteerd wordt met een crisis? En hoe kun je voorkomen dat je nog een keer getroffen wordt? In Never waste a good crisis beschrijven tien deskundigen welke maatregelen je vandaag kunt nemen om morgen te overleven. Een preview.

Erwin Wijman | 17 april 2020 | 2-3 minuten leestijd

-Wat zeg je Geerhard? Dinsdag inleveren?

-Ja volgende week dinsdag. Het moet over twee weken in de winkel liggen.

-Ah kom op. Ben je gek geworden? Hm. Oké ik begrijp het, dan hoef ik mijn agenda dus helemaal niet meer te checken dus.

‘Neem besluiten en voer geen debatten,' schrijft organisatieadviseur Jacques Pijl in het boek Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement. Ideeën zijn leuk maar je hebt er pas iets aan als je ze uitvoert.

-En wie zijn de anderen die meedoen?

-Nou een mooi rijtje hoor. Even kijken, Jan, Arjan, en Elja, Gonny Vink en Gert-Jan Hospers...

-Ah leuk zeg, supergoeie en leuke mensen allemaal.

Adviseur Marcel van Wiggen wijst op het belang van een goede bedrijfscultuur waarin mensen echt graag met elkaar samenwerken.

-En jij bedacht het in die ene minuut per dag dat je tijd hebt om naar het plafond te staren?

-Nee, de suggestie kwam van Gert-Jan Hospers, die de indruk had dat veel ondernemers en managers wel wat inspiratie zouden kunnen gebruiken tijdens de coronacrisis.

-Ja die indruk heb ik ook, ik begrijp van best veel mensen dat ze met de handen in het haar zitten.

Economisch-geograaf Gert-Jan Hospers raadt aan om regionaal oplossingen te zoeken, je directe omgeving kan een voedingsbodem voor vernieuwing zijn.

-Geerhard, je moet wel je naam onder het voorwoord zetten.

-Nee joh, we hebben het boek hier met zijn allen gemaakt, Monique, Debbie, Isabel, Susan. Ik vind niet dat mijn naam er dan onder moet.

-Ik vind van wel, jij bent de primus inter pares.

Debatdeskundige Gijs Weenink wijst op het belang van het organiseren van tegenspraak voor iedere leider.

-Enne wat schuift het Geerhard?

-Nou het levert wel een paar centen op hoor. Letterlijk. Ik vrees dat het er weinig zijn, per auteur. Maar jullie krijgen wel allemaal een flinke doos boeken. Om uit te delen.

-Ah uitstekend idee. Ik ga iedereen een boek onder de riem steken.

Marketingadviseur Erwin Wijman geeft als centraal adagium mee: ben zichtbaar en blijf zichtbaar tijdens die crisis. Laat van je horen, speel jezelfi n de kijker. Zo beitel je je merk in het hoofd van al die mensen daarbuiten. Eh, daarbinnen.

Kortom. Smacht jij als ondernemer of manager naar nog meer praktische tips over hoe je omgaat met zo'n crisis als deze? Lees je graag aansprekende cases over wie het goed of zelfs écht goed aanpakt? En hoe dat voor jou kan werken?

Dan is dit boek voor jou.

Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement is geschreven door tien auteurs met ieder hun eigen specialisme, van marketing tot strategie-executie, van leiderschap tot beter samenwerken. Maar dat had je al begrepen :)

Erwin Wijman is marketingdeskundige, schrijver en journalist en schreef eerder onder meer De geluksmachine. Zo kies je de auto die je echt wilt (Haystack, 2017) en Vlinder in de boksring. De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen. Hij is een van de 10 auteurs die in Never waste a good crisis handreikingen doen om met de crisis om te gaan.

Over Jan Adriaanse
Jan Adriaanse is verbonden aan de afdeling Bedrijfseconomie en Forensische Accountancy Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Universiteit Leiden en WissemaGroup, Business and Policy Consultants, 's Gravenhage.
Over Gijs Weenink
Gijs Weenink is al meer dan 25 jaar een voorloper op het gebied van debatteren in Nederland en Europa. Hij leidde vijfentwintighonderd Lagerhuisdebatten met tweehonderdvijftigduizend deelnemers in twintig landen van Europa en hij gaf vijfentwintighonderd trainingen aan vijfentwintigduizend deelnemers. Daarnaast treedt hij geregeld op als dagvoorzitter, spreker en debatleider op congressen; het Lagerhuisdebat is daar altijd het hoogst gewaardeerde onderdeel. In zijn studententijd ontdekte Gijs de wedstrijdsport debatteren in debatclubs en debattoernooien. Hij kwam er vrij snel achter dat je met debatteren onderwerpen goed kunt analyseren en snel tot duurzame oplossingen kunt komen. Het duurde dan ook niet lang voordat hij politici aan het trainen was en uitgenodigd werd door bedrijven en overheden om debatten te organiseren om allerlei organisatieproblemen en de oplossingen daarvoor met de medewerkers te bespreken. Ook belde de VARA omdat de omroep een debatprogramma op televisie wilde brengen, Het Lagerhuis. Samen met de redactie heeft Gijs het format vormgegeven en de beste debaters van Nederland aangeleverd om deel te nemen aan het programma. Naast het leiden van debatten en het geven van trainingen transformeert Gijs organisaties en bedrijven in één dag met zijn nieuwe bedrijf One Day Change. Het gaat dan om het terugbrengen van de integriteit in de organisatie, het versterken van het leiderschap en van het management of het wegnemen van weerstand en onvrede bij de medewerkers. Neem contact op met Gijs via DebatAcademie.nl.
Over Marcel van Wiggen
Marcel van Wiggen is eigenaar van trainings- en adviesbureau PER4MANCE. Na een carrière als manager in het bedrijfsleven ontdekte hij zijn talent als trainer en coach. Samen met zijn collega's helpt hij leidinggevenden, teams en individuen om meer uit zichzelf te halen.
Over Erwin Wijman
Erwin Wijman (1962) is freelance journalist en marketingexpert. Hij schrijft voor onder meer de Volkskrant, Adformatie, Het Financieele Dagblad, Onze Taal, Vrij Nederland en SalesManagement. Hij schreef eerder voor NRC Handelsblad, Quote, ManagementScope, BusinessWeek, Brandchannel.com, Nieuwe Revue en Esquire. Hij is ook Neerlandicus en lid van het Netwerk Naamkunde van het Meertens Instituut.
Over Arjan Yspeert
Arjan Yspeert geeft presentaties en trainingen over succesvol adviseren. Hij begeleidt individuele adviseurs bij het opzetten van een succesvolle praktijk. Als marketingadviseur helpt hij mkb-ondernemingen en begeleidt hij startups bij het organiseren en financieren van hun bedrijf.
Over Jan Bletz
Jan Bletz is journalist en auteur. Hij schrijft vooral over financiën en ICT, onder andere voor Computable, Management Team en Sprout. Hij was hoofdredacteur van CFO magazine, eYe, Respons!, SecondSight en AccountantWeek. Hij schreef de boeken Denken als Mark Zuckerberg en Denken als Marcel Boekhoorn.
Over Elja Daae
Socialemediapionier Elja Daae is consultant, trainer en auteur van de bestseller Bloggen als een pro. Elja helpt ondernemingen om de cultuuromslag naar een open organisatie te maken, socialemediastrategieën te ontwikkelen en de sociale media te kiezen die bij hen passen.
Over
Erik in 't Groen MSc. RV (1983) is als senior manager Business Restructuring Services verbonden aan PwC. Hij richt zich op het begeleiden en ondersteunen van ondernemingen die zich in financieel zwaar weer bevinden. Erik studeerde bedrijfseconomie aan de Hogeschool Rotterdam en bedrijfskunde aan Nyenrode Business Universiteit. Hij heeft in 2018 de specialisatieopleiding tot waarderingsdeskundige (Register Valuator) afgerond aan de Erasmus Universiteit. Sinds 2019 is hij geregistreerd bij het Landelijk Register van Gerechtelijke Deskundigen (LRGD). In 2017 werd hij door Europese concullega’s van de Europese Turnaround Management Association verkozen tot 'Rising Star' in het turnaround vak. Tot 2015 is Erik werkzaam geweest voor de Rabobank, waar hij vanaf 2010 vanuit de afdeling Bijzonder Beheer betrokken is geweest bij ondernemingen die ernstige liquiditeits- en rentabiliteitsproblemen ondervonden. Vervolgens is hij als herstructureringsspecialist actief geweest bij Kruger, een boetiek gericht op het begeleiden van ondernemingen in complexe financiële situaties. Naar aanleiding van zijn ervaringen met ondernemers in zwaar weer heeft hij in 2015 het boek: ‘Zwaar weer ondernemen - de overlevingsgids voor ondernemers in Bijzonder Beheer’ uitgebracht. Dit boek is samen geschreven met hoogleraar Turnaround management Jan Adriaanse.
Over Gert-Jan Hospers

Gert-Jan Hospers is docent en onderzoeker Economische Geografie aan de Universiteit Twente en bijzonder hoogleraar City- en Regiomarketing aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarnaast is hij voorzitter van Stichting Jane, die het gedachtegoed van de Amerikaanse stadsactiviste Jane Jacobs propageert, en maakt hij deel uit van het wetenschappelijk comité van Cittaslow International.

Over Jacques
directeur, adviesbureau Turner, gespecialiseerd in strategie-implementatie.
Over Bart Stofberg
Het adagium van organisatieveranderaar Bart Stofberg is: als je ideeën wilt vermenigvuldigen, moet je ze delen. Daarom helpt hij als senior-adviseur bij Quint ondernemingen om mensen beter te laten samenwerken. Daarnaast geeft Bart presentaties en schrijft hij boeken en blogs over organiseren, veranderen en innoveren.
Over Gonny Vink
Gonny Vink richtte een aantal jaar geleden C-dynamics op, het huidige Work21. Work21 heeft ze samen met Roland Hameeteman opgericht. Work21 helpt klanten met vraagstukken op het vlak van werken in de 21ste eeuw en is onderdeel van de e-office group.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden