Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het breinboek voor managers

De titel van het boek suggereert dat het zich op managers richt. Hoewel 'Het breinboek voor managers' zeker vele praktische voorbeelden kent, wordt de titel niet echt waargemaakt. Daarvoor is het boek te beschrijvend en te theoretisch van aard. Toch is het zeer interessant en niet alleen voor managers. Paul Postma heeft een prettige schrijfstijl en weet zijn moeilijke onderwerp voldoende te larderen met aansprekende voorbeelden.

Peter de Roode | 18 juni 2009 | 2-3 minuten leestijd

Het brein is 'hot'. Inzichten uit de neurowetenschap worden vaker ingezet om de wereld van management (en die van 'leren') te ondersteunen met inzichten die bepaald niet 'common sense' zijn op de gemiddelde MBA-opleiding. Wat mij aanspreekt in dit boek over het brein is dat het juist niet is geschreven door een professional, een neuroloog. Dan zou de link naar de praktijk van organisaties geheel verdwenen zijn, zo stel ik me voor, en krijgt de lezer een grote hoeveelheid medische kennis voorgeschoteld. Maar een professional de hersenen laten toelichten, kan dat wel?

Postma heeft zich goed verdiept in de materie, zoveel wordt wel duidelijk, bovendien heeft hij zijn werk laten controleren door mensen die op dit terrein specialist zijn. Daarmee is de auteur de verteller die lezer meeneemt op een reis door een wonderbare wereld. Soms wordt het even technisch, maar nergens is het zo langdradig dat je het boek naast je neer wilt leggen. Wie zich, zoals ik, niet dagelijks bezighoudt met de werking van de hersenen, ervaart wel een hoge informatiedichtheid: veel kennis en feiten worden aangedragen. Postma probeert dat te ondervangen door met veel voorbeelden uit het dagelijkse leven te komen. Het bezwaar dat ik daarbij ervoer, was dat ik meende dat ik de theorie over de hersenen niet echt nodig had - het voorbeeld was me zo ook wel duidelijk. De auteur legt uit dat de hersenen uit meerdere delen bestaan, voor het gemak hier even onderverdeeld in 'het logische brein' en 'het oude brein'. Het eerste deel, dat zal niemand verbazen, richt zich op de logica, het tweede deel op het 'onbewuste'. Ons logische brein, de cortex, is voor innovaties vaak de locomotief van de verandering. Diezelfde cortex legt het echter vaak af tegen het oude brein. Mooie plannen worden vaak teniet gedaan in een ander deel van de hersenen. Maar door inzichten uit de psychologie wisten we dat natuurlijk allang. De vraag voor mij na het lezen van het breinboek is dan ook wat het boek daadwerkelijk toevoegt aan onze inzichten en bovenal: welke praktische consequenties heeft dat voor organisaties en hun managers? Dat is me na het lezen van het boek helaas niet duidelijk geworden. Toch heeft 'Het breinboek voor managers' me geboeid, nieuwsgierig als ik ben naar wetenswaardigheden op een gebied dat voor mij volkomen nieuw is. Postma heeft een deel van een braakliggend terrein omgeploegd en dat is wel een verdienste.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden