strong>Storytelling lijkt de Haarlemmerolie van organisatie- en sociale veranderingen. Tesselaar geeft ons een routeplanner.
Het delen van verhalen wordt door middel van corporate narratives (de verhalen die we binnen een bedrijf delen) en serious gaming (waarbij de ervaring opgedaan in games helpt bij bijvoorbeeld leren) steeds vaker gebruikt om veranderingen te leiden. Tesselaar onderzoekt al 15 jaar deze verhalen. Ze heeft in dit boek gekozen voor het bieden van een routeplanner door het verhalenlandschap, wat natuurlijk een metafoor is die door meerdere schrijvers van managementboeken wordt gekozen.
Op basis van de wereldkaart krijgen we het verhalenlandschap te zien, waarin de verschillende narratieven worden besproken. Hier zie je vooral de literatuur studie terug die Tesselaar deed voor haar Ph.D. onderzoek. In het storytellinglandschap komen de verschillende vormen van storytelling naar voren waarin de dynamiek van het vertellen en doorvertellen wordt bekeken. In tijdschap en veranderen wordt gekeken naar de dynamiek van storytelling en de rol van tijd in de praktijk van veranderen.
Wat ik persoonlijk een interessant onderwerp vond was het hoofdstuk over de verschillende sociale netwerken, zowel fysiek als virtueel en de kracht van deze gemeenschappen in het vormen en verspreiden van verhalen. Ik vond het mooi om te zien dat ons sociale netwerk niet zo heel erg veel veranderd is in de loop van de tijd. We zijn nog steeds vijf mensen verwijderd van Lionel Messi of de paus en dat was vroeger, voor de digitale wereld ook al zo. Ik blijf dat bijzonder vinden.
In het hoofdstuk wetenschap wordt de theorie van storytelling onder de loep genomen. En afsluitend wordt vakmanschap besproken als het landschap van de praktijk.
De routeplanner aan het eind geeft alle ingrediënten weer die nodig zijn om te werken met verhalen, in organisatie- en sociale veranderingen.
Dit boek is vooral voor veranderkundigen een interessant naslagwerk waarbij de literatuurstudie een mooi overzicht geeft van wat zich in storytelling als vakgebied heeft afgespeeld in de laatste jaren. Zelf vind ik het een minder praktisch boek. Ik werd niet onmiddellijk geïnspireerd om met verhalen aan de slag te gaan. Wat ik er wel uit heb gehaald is dat storytelling niet zo maar een tool is in het brede scala van veranderkundige gereedschappen. Het vraagt om het scheppen van het juiste klimaat, bereidheid om te luisteren en narratieve intelligentie om er mee om te gaan.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.