Strategieconsultants, dat zijn de scherpe jongens en meisjes in het vak. Denk McKinsey, The Boston Consulting Group of Booz Allen Hamilton. Types die praten met de raad van bestuur of pal daaronder. Lager komen ze eigenlijk niet. Zo ook de mensen van OC&C Strategy Consultants, een firma die wereldwijd hetzelfde soort werk doet als bovenstaande gerenommeerde ‘namen’, maar zich vooralsnog op een wat minder opvallend profiel laten voorstaan.
Misschien dat ze bij OC&C daarom op het voorstel van wetenschapper Marc Baaij zijn ingegaan om samen een boek te schrijven over ‘het vak’ en de manier waarop de firma dat invult. Ze moesten er even over nadenken, zo schrijven de auteurs in de verantwoording, want was het wel verstandig om al hun inzichten op een beknopte manier in een boek weer te geven?
Ik kan ze gerust stellen: dat was hartstikke verstandig. Het is gewoon een complete beschrijving geworden van het soort projecten waar strategieconsultants zich mee bezig houden: het op basis van intensief empirisch onderzoek formuleren van een nieuwe strategie voor een bedrijf of bedrijfsonderdeel in een zo kort mogelijke tijd (in het boek nemen ze daar drie maanden voor).
Stond er veel nieuws in? Nou nee, maar het is een goede beschrijving van dat proces. Prettig geschreven (geen managementlingo!) en fraai vormgegeven. Menig consultant-in-opleiding zal iets aan dit boek hebben en OC&C zal daar ongetwijfeld op enigerlei wijze garen bij spinnen.