Schein begint zijn boek met het schetsen van de brede psychologische en sociologische context waarin hulprelaties zich bevinden. Hierdoor is het ook voor niet-psychologen en -sociologen een goed te lezen en gemakkelijk te begrijpen boek, zonder dat het afbreuk doet aan de boodschappen en lessen die de schrijver verkondigt.
Van peuters tot organisaties
Na het beschrijven van de brede context gaat Schein dieper in op de relatie tussen helper en cliënt. Wat houdt het in om hulp te vragen, of om hulp te geven? Vervolgens beschrijft hij hoe belangrijk het is om deze relatie tussen helper en cliënt in balans te houden. Zonder deze balans zal de gegeven of gevraagde hulp namelijk niet effectief zijn. In sommige gevallen zal deze disbalans de relatie zelfs beschadigen! Dit principe en de daaruit voortvloeiende concepten en aanbevelingen worden aan de hand van vele voorbeelden uitgelegd. Wat de schrijver haast ongemerkt en daardoor slim doet, is het opbouwen van een relatie met de lezer, door een groot scala aan persoonlijke voorbeelden en anekdotes de revue te laten passeren. Van het helpen van een peuter met een bord spaghetti tot zijn professionele ervaringen met het helpen van organisaties.
Meedenken
Op de dag dat ik deze recensie schrijf, komt een collega van me naar mij toe met een duidelijke hulpvraag. Of ik mee wil denken over een workshop veranderkunde. Tot mijn verbazing schieten mij gelijk de concepten die ik eerder in het boek heb gelezen door mijn hoofd. Zo denk ik aan het beginnen met basisonderzoek voordat ik in de expertrol schiet en probeer ik de relatie tussen helper en cliënt in evenwicht te houden. Dat bewijst voor mij dat dit boek een enorm praktisch en gemakkelijk toepasbaar handboek is voor het ‘helpen met impact’.
Over Jeroen Medema
Jeroen Medema werkt als senior adviseur bij Wesselink VanZijst aan uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken. Hij is naast adviseur ook trainer/coach en publiceert regelmatig over het vakgebied.