strong>“Waarom lukt die verandering nu niet? Het is toch allemaal heel simpel en vanzelfsprekend wat we bedacht hebben”. Hoe vaak hoor je dat directeuren, managers of projectleiders verzuchten als er weer een veranderingstraject niet het gewenste resultaat oplevert. Het hoe en waarom van het mislukken is ze dan niet duidelijk. Met het boek ‘Six Batteries of Change’ van de auteurs Peter de Prins, Geert Letens, Kurt Verweir in de hand zal ze dat zeker wel duidelijk worden. Ondanks de Engelse titel is het een Nederlandstalig boek (of moet ik zeggen Vlaamstalig omdat de drie auteurs alle uit België afkomstig zijn), dat echter ook in een Engelstalige versie te koop is.
Het Duracell konijn als metafoor
Wie kent er niet de reclame van Duracell waarin het konijn met een Duracel batterij doorloopt, daar waar het konijn met een batterij van een onbekend merk veel eerder stopt. Dat konijn speelt als metafoor aan het begin van het boek door je hoofd als je leest dat de zes batterijen van verandering ervoor zorgen dat veranderingen niet alleen worden opgestart, maar ook succesvol worden doorlopen of beter gezegd doorlopen. Daar waar andere projecten stil vallen of slechts weinig resultaten boeken, bieden projecten die gebruik maken van de werkwijze zoals beschreven in dit boek een grotere kans op het realiseren van de gewenste en in veel gevallen noodzakelijke veranderingen.
Veranderde wereld vraagt om nieuw veranderingsmodel
Het zoveelste boek over veranderingsmanagement hoor ik de lezer al zeggen. Ja, dat klopt en daar zijn ook de auteurs van het boek ‘Six Batteries of Change’ zich terdege van bewust. In hun eerste hoofdstuk trappen ze daar mee af en maken ze duidelijk waarom ze het boek geschreven hebben. In deze (soms snel) veranderende wereld zijn de traditionele veranderinstrumenten inmiddels achterhaald. Het nieuwe veranderingsmodel heeft als uitgangspunt dat een effectieve verandering begint bij het managen van de organisatie-energie. Energie die je, verdeeld over de zes batterijen, moet opbouwen en weten vast te houden om een structurele en permanente verandering op lange termijn te realiseren.
‘Six Batteries of Change’, waar hebben ze betrekking op
De zes bronnen van organisatie-energie worden gevormd door 1. een ambitieus topteam (spirituele energie), 2. een duidelijke strategische richting (intellectuele energie), 3. een krachtige management infrastructuur (systemische energie), 4. een gezonde cultuur (sociale energie), 5. een duidelijke actieplanning en implementatie (fysieke energie) en 6. een sterke band met werknemers (psychologische energie). In de zes respectievelijke hoofdstukken komen ze uitgebreid aan de orde, waarna de auteurs in de daarop volgende hoofdstukken 8 tot en met 10 uitleggen hoe je daar in het navolgende veranderingstraject mee om dient te gaan. Het boek komt mede daardoor als zeer vertrouwenwekkend over en stimuleert tijdens het lezen al om tot actie over te gaan.
Structuur, inhoud en voorbeelden spreken aan
Omdat het boek ‘Six Batteries of Change’ zoveel verschillende invalshoeken kent, is het heel handig dat de structuur van het boek aan duidelijkheid niets te wensen over laat. De hoofdstukken over de zes batterijen vormen de kern van het boek, zoals je zou mogen verwachten. Ieder hoofdstuk over die batterijen begint met een aantal kernvragen. Deze vragen worden gevolgd door een quick scan aan de hand waarvan je zelf kunt bepalen in welke mate de betreffende batterij is opgeladen. Daarna worden de belangrijkste ontladers van die batterij behandeld, gevolgd door de resultaten van het onderzoek en concrete adviezen over hoe je deze batterij weer opgeladen krijgt. Niet alleen deze, maar ook de overige hoofdstukken worden afgesloten met de kernboodschappen van dat hoofdstuk.
Model ‘Six Batteries of Change’ staat als een huis
Het uit het onderzoek van de drie auteurs voortkomende model van de zes batterijen staat als een huis. Vooral ook omdat de samenhang tussen de verschillende batterijen aan de hand van overzichtelijke, simpele figuren helder wordt gemaakt. Het boek is toepasbaar bij elk denkbaar bedrijf of organisatie, private of publieke sector, vereniging of zelfs politieke organisatie. Belangrijk is wel dat je als organisatie, voordat je aan de slag gaat, eerst en vooral in de spiegel durft te kijken als je de analyse hebt uitgevoerd. Die analyse kan namelijk best wel eens confronterend zijn en zonder dat te erkennen stort dit huis met het zes batterijen model alsnog in elkaar.
65% van onderzochte bedrijven en organisaties kampt met slecht opgeladen batterijen
Er heeft een zorgvuldig onderzoek aan het boek en het ontwikkelde model ten grondslag gelegen. Toch valt niet te bewijzen of het ook echt succesvol is voordat je er in de praktijk gebruik van hebt gemaakt. Feit is wel dat 65% van de onderzochte bedrijven en organisaties (een fractie van het werkelijke aantal bedrijven en organisaties) onvoldoende opgeladen batterijen kent. Dat is best wel veel en schokkend tot op zeker niveau. Zeker als je je realiseert dat veel van die onderzochte bedrijven en organisaties zich daar niet eens bewust van waren. Het verklaart voor een deel waarom veel projecten te kampen hebben met een onvoldoende realisatie van de beoogde veranderingen.
Eindoordeel
Om te beginnen is ‘Six Batteries of Change’, naast dat het een zeer waardevolle inhoud bevat, ook een zeer mooi boek qua vormgeving. Het bevat direct toepasbare inzichten aan de hand van duidelijke stap-voor-stap instructies, nuttige illustraties en sprekende voorbeelden. Aan de hand van de quick scan per batterij kan je bepalen hoe het met het veranderpotentieel van je bedrijf of organisatie is gesteld. Deze analyse vormt de basis voor het bepalen van je veranderingsarchitectuur, de bijbehorende veranderstrategie en het veranderingsplan. Wees er wel op voorbereid dat je daarvoor een aanzienlijke inspanning dient te verrichten. Zowel als lezer van het zeer uitgebreide boek (288 pagina’s) als de persoon die verantwoordelijk wordt (gemaakt) om veranderingen door te voeren.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.