Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Retailers winkelen achter de feiten aan

Met Het nieuwe winkelen schreef Cor Molenaar een helder handboek voor winkeliers die (nog steeds) niet weten hoe ze met de opkomst van internet moeten omgaan.

Paul Groothengel | 17 december 2009 | 3-4 minuten leestijd

Molenaar deed zijn inspiratie voor dit boek op toen hij langs de Galapagos Eilanden zeilde, de plek waar Darwin zíjn inspiratie vond voor de evolutietheorie. Molenaar haalt de ‘Origin of Species’ geregeld van stal: niet alleen dieren, ook retailers moeten zich namelijk voortdurend aanpassen aan hun veranderende omgeving, om te overleven. Die veranderende omgeving in één woord: internet.

Veel winkeliers hebben het zwaar. Molenaar schetst hun werkelijkheid: een crisis, de opkomst van internet en de keuzevrijheid die dat meebrengt voor de consument, plus de treurigheid van het gemiddelde stadshart, met die grauwe aaneenschakeling van steeds dezelfde filiaalbedrijven en franchiseketens. Want alleen zij kunnen de huurprijzen van de beste winkellokaties nog opbrengen. En dus verdwijnen de leuke winkeltjes, de boetieks langzaam maar zeker uit het straatbeeld.

Funshoppen raakt uit, want is shoppen nog wel leuk, vraagt Molenaar zich retorisch af. Cijfers wijzen uit dat traditionele winkelstraten steeds minder bezoekers trekken. Alleen de echte shopping die-hards lijken nog bestand tegen het gedoe van het fysieke winkelen. Want aan ergernissen geen gebrek: het restrictieve parkeerbeleid van gemeentes, de rigide winkelsluitingstijden (wanneer kan werkend Nederland rustig naar een winkel?), de al genoemde lelijkheid, plus de onbeholpenheid van doorgaans jong en onervaren personeel.

Dus ja, dan sla je toch liever thuis de laptop even open? In het prettige gezelschap van, zoals Molenaar schrijft, je partner en een goed glas wijn? Dat koopt heel wat plezieriger. Allemaal geen nieuws, deze trend kennen we natuurlijk al jaren. Maar veel retailers realiseren zich toch nog onvoldoende wat al die e-commerce voor hen betekent, waarschuwt Molenaar. In marketingjargon: wat voor hen de kansen en bedreigingen zijn. Veel winkeliers zitten nog braaf te wachten op hun klanten. Ze leggen de kleding maar weer ‘ns netjes in de schappen, in plaats van slimme analyses te maken van het gedrag van hun klanten, want ze hebben dat gedrag nooit vastgelegd en kennen hun klanten dus niet. Die zich ondertussen online informeren, met elkaar chatten, bloggen en twitteren over de beste koopjes, en zich suf shoppen in webwinkels.

Hardloopfreak Molenaar trekt een mooie vergelijking: ooit liep hij een halve marathon noodgedwongen op gevoel omdat de batterij van zijn Garmin Forerunner leeg was. Omdat hij geen houvast had, liep hij vijf minuten langzamer dan normaal. Er zijn winkeliers die dagelijks dergelijke onzekerheid meemaken, constateert Molenaar.

Dus vertelt hij deze groep hoe het ook kan: maak werk van een multichannelstrategie, zorg dat je gericht communiceert met je klanten. Hij geeft veel tips voor retailers die online zijn of willen gaan. Zorg ervoor dat je makkelijk gevonden wordt, met hoge hitscores op Google, Marktplaats en andere zoekportals. Vernieuw regelmatig de layout van je website. Speel met assortiment, nieuws en actualiteit. Zorg via alle mogelijke kanalen voor directe communicatie, registreer alles en doe daar wat mee.

Tja, regelmatig denk je als lezer dat je dit vijf of tien jaar geleden ook al las. Blijkbaar gaat de vaak gepredikte internetrevolutie toch heel wat langzamer dan gedacht. Bood Edah haar klanten acht jaar gelden persoonsgerichte aanbiedingen als ze hun Edah Card in een infozuil stopten, nu zijn we nog niet veel verder, integendeel (met dank aan strengere privacywetgeving).

Gelukkig heeft Molenaar ook nog goed nieuws voor al die suffende retailers: mensen zijn en blijven sociale wezens. Die niet alleen rationeel prijzen vergelijken op internet, maar ook ‘emotievol’ willen winkelen. Die telkens weer die behoefte voelen om er op uit te gaan. Om te kijken en te kopen. Maar dan moet de winkelier-van-nu wel zorgen voor meerwaarde (een fles champagne bij de aankoop van een pak) en voor het betere entertainment. Denk aan de ‘experience marketing’ bij Mediamarkt waar je het extreem ruime aanbod altijd mag uitproberen. Of het volgens Molenaar ‘populaire dagje IKEA’, dat hij rustig durft te bombarderen tot ‘uitje voor het gehele gezin’. De cijfers geven hem daarin gelijk, maar smaken verschillen: voor veel ouders is een dagje IKEA toch echt de hel op aarde. Aardig detail: IKEA heeft in Nederland geen webwinkel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden