Waarschijnlijk was het ook niet de intentie om in ‘Creëer een band met je klant’ met baanbrekende nieuwe informatie aan te komen. Dat heeft Bart Groothuis dan ook niet gedaan. Wat hij wel heeft gedaan is inzicht geven in alles wat nodig is om succesvol te verkopen en een relatie op te bouwen met je klant. Dat doet hij op een heel speelse wijze door alle lessen in romanvorm weg te schrijven. Je krijgt daardoor geen gortdroge stof aangereikt, maar leert stapje voor stapje het verkoopvak te doorgronden. De schrijver heeft z’n lessen verpakt in 44 hoofdstukken die hij steeds afsluit met leerpunten en tips. En dat is heel prettig, want ook al trapt hij nog wel eens een open deur in, alles komt uiteindelijk aan bod en van tijd tot tijd worden je ogen toch weer eens geopend en word je op scherp gezet over de essenties van het verkoopvak. Als ideale doelgroep zie ik vooral beginnende vertegenwoordigers en accountmanagers, en daarnaast techneuten en professionals bij wie het verkopen niet in de genen zit, maar dat wel als taak hebben. En dan met name in de B2B.
Over Johan Bel RM
Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.