Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Bromvliegtaal - ‘Een heerlijk boekje’

‘Speek de taal waarmee je gedrag stiekem stuurt’, zo luidt de ondertitel van het zonder meer leuke boekje ‘Bromvliegtaal’ van Tim den Heijer. De auteur gaat met dit boek verder op het thema ‘bromvlieg’, waarover hij al meerdere boeken heeft geschreven.

Eric van Arendonk | 6 mei 2024 | 1-2 minuten leestijd

De gedachte achter de bromvlieg is dat met kleine aanpassingen een groot effect kan worden bewerkstelligd. Neem het bekende voorbeeld van de bromvlieg in het urinoir; het stelt weinig voor, maar de schoonmaakkosten dalen aanzienlijk. Dit effect heeft de auteur, Tim den Heijer, nu vertaald naar het taalgebruik.

Effectief taalgebruik

Als professioneel tekstschrijver weet de auteur de spijker op de kop te slaan. In zeventien kleine hoofdstukken legt hij verschillende methoden uit om je taalgebruik zo effectief mogelijk te maken. Sommige zijn open deuren, zoals je taal zo persoonlijk mogelijk maken, maar het levert ook nieuwe inzichten op. Om er een te noemen, de ‘Antitaal’: hoe slecht nieuws effectief kan zijn. Een bekend voorbeeld uit de vorige eeuw dat nu bijna weer actueel is geworden; ‘Liever een raket in je tuin dan een Rus in je keuken.’

Bromvliegtaal bevat vele gelijksoortige aanwijzingen die het effect van je taal zullen verbeteren. Het merendeel is gebaseerd op eigen ervaringen, zoals blijkt uit de vele voorbeelden. Maar hoewel het nagenoeg niet wordt vermeld, zit er volgens mij toch gedegen onderzoek achter. Ik herken het uit andere publicaties.

Zakelijk en prive

Bromvliegtaal is een heerlijk boekje waar je zo doorheen bent. Het maakt je bewust van hoe effectief taal kan zijn. Mits je natuurlijk even iets langer nadenkt over wat je wil bereiken en hoe je taal daarvoor zo effectief mogelijk inzet. Of het nu zakelijk is of persoonlijk, het zal in beide situaties werken. De methodes die aangereikt worden zijn logisch, praktisch en direct bruikbaar. Ik houd het boekje in ieder geval bij de hand voor de momenten dat ik het gevoel heb dat mijn tekst iets extra’s kan gebruiken. Met dank aan de auteur.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden