Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Klein, snel en slim

Hun bedrijfsblog Signal vs. Noise (http://37signals.com/svn/) schijnt buitengewoon goed gelezen te worden. Nu hebben softwareondernemers Jason Fried en David Heinemeier Hansson hun ideeën over het leiden van een bedrijf ook aan het papier toevertrouwd: 'ReWork'. Het is een aanstekelijk boek geworden waaruit een grote afkeer van kouwe drukte spreekt.

Hans van der Klis | 7 oktober 2010 | 2-3 minuten leestijd

Een mission statement? Vergeet het maar. Groeistrategie? Doen ze niet aan. Vergaderingen? Tijdverlies. PR-bureaus? No way. Vertegenwoordigers? Hebben ze niet nodig. Hun marketing- en advertentiebudget? Zo goed als nul. Sinds zij in 1999 begonnen met 37signals hebben Jason Fried en David Heinemeier Hansson consequent hun eigen lijn getrokken en slechter zijn zij er niet van geworden. Met iets meer dan een handvol medewerkers maken zij jaarlijks een miljoenenwinst. Wereldwijd maken miljoenen mensen gebruik van hun software, zoals het programma Highrise voor kleine ondernemingen, een CRM-tool, een intranet- & knowledge-sharing-programma en Campfire, een business-chatroom.

Hun recept? Een consequent doorgevoerde no-nonsense-benadering, die zij in enkele tientallen korte hoofdstukjes uit de doeken doen. Zij noemen ‘Rework’ ‘een atypisch bedrijfskundeboek’ voor ‘niet zo typische lezers’, van ‘de rauwdouwers uit de eredivisie van het bedrijfsleven’ tot ‘minder bevlogen, kleine ondernemers’. Wat ze doen is de hele business uithollen tot alleen de balken over zijn en deze vervolgens weer opbouwen aan de hand van de ideeën die aan de basis van hun eigen succes liggen.

Fried en Heinemeier Hansson houden van klein. Een bedrijf hoeft niet groot te zijn, als het maar goed is. Het streven om bij de beste drie te behoren of je te focussen op klanten uit de Fortune 500 vinden ze grote flauwekul. Is het geld van grote bedrijven soms meer waard? Nee toch? Hun afnemers behoren tot de Fortune 5.000.000.

Maar ook in hun manier van werken houden ze van klein. Kleine besluiten neem je gemakkelijker dan grote besluiten, dus knip je projecten op in kleine stukjes, is hun advies. Een klein team is gemakkelijker te sturen dan een groot team, dus houd je bedrijf klein. Heb je echt een groot kantoor nodig? Waarom zou je het niet eerst op een kleinere oppervlakte proberen? Is het echt nodig om de concurrent te overtroeven of is een simpeler product juist de manier om hem te verslaan? En heb je echt visitekaartjes en briefpapier nodig? Alles gaat toch digitaal tegenwoordig?

Op die manier zetten Fried en Heinemeier Hansson de bijl aan alle bedrijfskundige zekerheden die je dacht te hebben. Met de hun kenmerkende stekelige toon zullen ze elke lezer wel een keer op zijn plaats zetten. ‘Ach ja, de start-up’, schrijven ze bijvoorbeeld. ‘(…) Een magisch oord. Een oord waar onkosten andermans zorg zijn.’ Om vervolgens te adviseren dat je geen start-up moet beginnen, maar een bedrijf.

Behalve van klein houden de schrijvers ook van snelheid. Snelheid zorgt voor energie, energie zorgt voor motivatie en motivatie zorgt voor doorzettingsvermogen. Afleiding zit de productiviteit maar in de weg. En de beste klantenservice is een klantenservice die er vaart achter zet. Duidelijker kan het niet: snel kopen, dit aanstekelijke boek.

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden